Antara perkara yang sering ditanyakan kepada saya ialah bagaimana untuk bermula dan di mana hendak laburkan wang atau simpanan yang ada ? 

Jawapan ringkas di mana sahaja selagi ianya dapat memenuhi matlamat kewangan anda.

Kalau tak pasti apa itu matlamat kewangan, ianya bolehlah di ringkaskan seperti dibawah ini :-

1. Perkara (contoh: nak beli rumah)
2. Nilai (contoh : RM100K)
3. Masa atau tempoh ( contoh : 5 tahun)
4. Halal atau Tidak ?

Jadi ,
jika apa juga tindakan yang anda lakukan selagi ianya dapat memenuhi matlamat kewangan (seperti contoh diatas) , maka itulah pelan yang sesuai buat anda.

Itulah instrumen yang sesuai untuk anda laburkan.

PERINGATAN :

Ingin memenuhi akaun ASB atau mana-mana akaun , atau ingin mempunyai 10kg emas atau yang serupa dengannya bukanlah matlamat kewangan.

Matlamat kewangan adalah merupakan satu usaha untuk memenuhi perkara-perkara berikut :

1. Keperluan hidup 

(3 keperluan utama & 4 keperluan moden)

– Makan & minum
– Tempat tinggal
– Pakaian
– Pengangkutan
– Pendidikan
– Komunikasi
– Kesihatan

 

2. Keperluan Persaraan

 

3. Keperluan Estate atau harta yang di wariskan (anak , cucu cicit serta keturunan)

Selain daripada 3 perkara utama diatas , ianya adalah kemahuan / kehendak semata-mata. 

Tapi kalau kemahuan / kehendak dijadikan matlamat hidup , siapalah saya untuk menegur anda. 

Sendiri mahu ingat.

Jikalau anda masih tidak mempunyai matlamat kewangan yang jelas , maka buatlah macam mana, pusinglah macam mana , sampai kiamat pun takan puas hati.

Sampai kesudah pun tak sampai destinasi. Kalau tak tahu destinasi , macam mana kita tahu dah sampai ke belum tempat yg nak di tuju? 

Begitulah juga dengan kewangan.

RALAT : 

Matlamat kewangan hanya boleh dikira melalui fomula matematik , ianya tidak boleh dikira melalui hati dan perasaan.

Saya beri satu contoh , berdasarkan Artikel diatas:

Perkara : Nak Membeli Rumah
Nilai : RM100K
Tempoh diperlukan : 5 tahun

Pilihan 1 : Pembelian Tunai

Kaedah 1 – Menyimpan

= 100K / 5 tahun / 12 bulan
= RM1667 sebulan

Kalau boleh menyimpan sebanyak RM1667 , maka matlamat anda telah pun tercapai.

Kaedah 2 – Pelaburan

= ROI 8% setahun
= RM1360 sebulan selama 5 tahun
= RM100K (total 5 tahun)

Kalau boleh melabur secara konsistent sebanyak RM1360 sebulan pada kadar pulangan sebanyak 8% setahun , maka matlamat anda telah tercapai.

Tapi saya cuma boleh laburkan sebanyak RM500 saja sebulan,
habis tu camno?

= RM500 / sebulan
= Kadar pulangan minima utk capai RM100K dalam masa 5 tahun
= 43% setahun

* maka kena carilah bentuk pelaburan / perniagaan yang boleh memberikan pulangan secara konsisten sebanyak 43% setahun utk mencapai matlamat anda.

OK , macam ni En. Zaidi ,
Saya ada RM10,000 dalam simpanan, dan saya boleh laburkan sebanyak RM500 setiap bulan,
habis tu camno?

Modal Asal= RM10K
Pelaburan Bulanan = RM500 sebulan

Utk Capai RM100K dalam masa 5 tahun = 27%

* Maka carilah pelaburan yang bole memerikan anda pulangan sebanyak 27% setahun secara konsisten.

Susah la En. Zaidi ,
lagipun saya saya bukannya berani dengan pelaburan yang saya tak tahu.

Pulangan tinggi mesti risiko tinggi.

Macam ni lah,
kalau saya sanggup tunggu lebih lama dan saya boleh tingkatkan pelaburan saya dari RM500 sebulan kepada RM700 sebulan dan gunakan modal RM10K dgn pulangan sebanyak 8%, berapa lama saya perlu tunggu untuk dapatkan RM100K supaya saya boleh beli tunai ?

ROI = 8%
Pelaburan Asal = 10K
Pelaburan Bulanan = RM700 / bulan
100K = 7 tahun 6 Bulan.

Kalau anda boleh terima tempoh yg sedikit lama dengan pulangan serta risiko yang lebih rendah , maka anda telah mencapai matlamat anda.

Setelah berpuas hati dengan kiraan anda, maka bolehlah anda kini memilih jenis pelaburan yang boleh memberikan pulangan yang dapat mencapai matlamat kewangan anda.

Prosesnya :

1. Matlamat Dulu
2. Kira
3. Pilih Pelaburan yg bersesuaian dengan risiko boleh terima anda.

Untuk kiraan mudah , anda boleh guna fomula yg berada di laman web ini :> http://bit.ly/IWi0Tt

Ini hanyalah salah satu contoh kaedah yang digunapakai.

Hanya sekadar berkongsi sedikit pengalaman, Wallahualam.

Artikel berkaitan

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment