Skip to content

13 Tip Hadap Ekonomi Gawat

Ini merupakan call back pada satu pertanyaan pada tahun 2016 , ianya sangat releven dalam situasi kita hari ini.
 
Salam tuan, saya nak tanya pasal ahli urusinsan yang tuan cakap dalam post2 tuan.
 
Maaf saya baru dapat tahu pasal tuan melalui rakan saya, boleh tuan bagi penerangan sikit pasal program ni? Siapa-siapa boleh join ke? Walaupun tiada aset, semata2 hutang, liabiliti?
 
Terima kasih atas pencerahan.
 
Saya banyak baca post2 tuan, saya terasa macam banyaknya yang tak betul dalam pengurusan kewangan saya. Saya mencari-cari siapa yang boleh bantu saya.
 
Saya bekerja, suami saya baru diberhentikan kerja hujung tahun lepas dan masih tak ada kerja lagi sampai la ni.
 
Saya agak terdesak sekarang dengan perbelanjaan dan anak-anak yang masih kecil (2org usia 2thn, 4 thn).
 
Saya harap tuan boleh jelaskan apa hala tuju program ni agar saya tahu betul ke tak keputusan saya ni.
 
Fee tuan tidakla banyak mana bagi saya, cuma saya kena fikir betul-betul kalau nak bagi tuan RM600 tu disaat hidup saya tengah kucar kacir ni.
 
Bukan smpai tahap tak makan, alhamdulillah makan pakai masih ok. Cuma hutang makin bertambah (credit card) utk cover belanja keluarga sejak suami tak bekerja.
 
Terima kasih atas masa tuan.
 

KOMENTAR SAYA

Saya dah hadapi 4 kali musim ekonomi gawat (1997-98 , 2003-2004 , 2009-2010 , 2016-2017) , ini nak masuk kali ke 5 dan setiap kali musim ekonomi gawat , harta saya bertambah.
 
Korang baca molek-molek.
 
Saya tidak tahu apa yang korang bakal buat untuk hadapi kegawatan 2020-2021 ini , saya cuma boleh kongsikan apa yang saya pernah buat dulu dan akan terus buat adalah :-

 

1. TERIMA KENYATAAN

Lebih cepat kita terima kenyataan , lebih cepat kita bertindak , bincang dengan orang tersayang dan ambil tindakan.

 

2. JUAL BEBAN

Jual semua beban atau benda / perkara yang tidak memberikan pulangan kepada saya.
 
Terutama jika benda / perkara itu sudah 3 bulan tidak di sentuh (seperti pakaian dll).
 
Saya kumpul hasil jualan sebagai modal (buat senarai dan jual). Masa saya jual dulu , saya dapat kumpul RM16K (tahun 1997/1998) , mula berniaga dan cari ILMU.

 

3. CARI / BUAT KERJA TAMBAHAN

Kalau saya ada 1 kerja , saya akan cari kerja yang ke 2 , 3 ,4 , 5 dan buat duit sebanyak yang boleh.
 
Janji halal , terutama kalau saya di berhentikan kerja.
 
Saya pernah bawa diri ke luar negara (USA) selama hampir 2 tahun mencari pengalaman di negara orang.

 

4. MERINGKASKAN HIDUP

Kalau perlu pindahlah , pindah sebelah tempat kerja.
 
Kalau perlu guna satu kenderaan (kongsi) , kalau perlu kongsi tuala mandi , shampoo , apa juga yang boleh meringkaskan (simplify) hidup.
 
Matikan semua jenis langanan subsripsi seperti ASTRO , Majalah dll dan “revise” semula bayaran ansuran bulanan insuran / takaful.

 

5. CARI ILMU

Hampir tertinggal pulak , saya masuk kelas , seminar , beli / baca buku , cari mentor , berkuli dan sebagainya untuk tambah ILMU , masa banyak sebab masa tu takda kerja.
 
 

6. BELI HARTA SEBANYAK YANG BOLEH

Lihat tawaran-tawaran pembelian harta yang murah-murah , perniagaan ,hartanah dan apa juga yang di kategorikan sebagai harta (ikuiti , aliran tunai dan peningkatan nilai).
 
Ini akan amat membantu masa akan datang.
 
Ini adalah satu-satunya perkara yang kita belanja semasa musim gawat.
 
Yang lain kita tangguh atau langsung tak payah belanja.

 

7. TAWAKAL DAN DEKAT DIRI DENGAN TUHAN

Sendiri mau ingatlah … faham la kot kan.
 

8. BERKATA “TIDAK” DAN TANGGUH

Berkata tidak kepada perkara-perkara tidak mendatang faedah dalam hidup , jangan cari penyakit.
 
Saya dah buat posting tentang perkara ini , malas nak ulang banyak kali dan tangguh perkara yang boleh di tangguhkkan dan buat bila ekonomi dah baik atau tak perlu buat langsung seperti kenduri kahwin ala “wedding of the year”.
 
Yang penting nikah , buat kenduri makan nasi ayam 50 orang dah cukup. Buat yang wajib jer.

 

9. BUAT PEKAK , BUTA DAN TULI

Kepada kata-kata nista orang lain dan ajakan dan sembang kencang mereka-mereka yang cuba ambil kesempatan terutama adik beradik , kawan-kawan dan sedara mara.
 
Fokus pada diri sendiri dan keluarga (anak bini).

 

10. TUTUP / LUPUS HUTANG JAHAT

Langsaikan hutang-hutang bodoh secepat mungkin.
 
Terutama hutang yang buat kita rasa menyesal setiap kali nak tidur malam.

 

11. JANGAN MALU MOHON BANTUAN / BERTANYA

Minta tolong dengan orang kalau perlu , bukan semua benda kita pandai , begitu juga dengan menerima pemberian orang lain.
 
Abang Ngah saya tidak pernah tolak kalau saya beri baju / pakaian lama saya.
 
Kalau dia tak muat , dia bagi anak-anak dia pakai , dia dah bersara kini , takda hutang , rumah , kereta semua dah habis bayar.
 
Duit dalam Tabung Haji tak habis makan , hidup tenang , hari-hari layan masjid depan rumah.
 
Umur tak sampai pun 55 tahun masa dia bersara.

 

12. KURANGKAN ALASAN LEBIHKAN USAHA DAN TINDAKAN

Ini yang paling penting .
 
Cari kenalan dan lingkungan baru yang boleh kita sandarkan , dapat aura positif dan lakukan perubahan secepat mungkin dan jangan banyak alasan.
 
Akhir sekali satu jer saya nak pesan.
 
Hidup korang bukan ada orang lain yang nak tanggung , korang sendiri juga yang tanggung.
 
Persetankan orang lain , bukan mereka yang nak hadap kehidupan korang.
 
Kalau korang nak rasa perkara yang orang lain tidak pernah rasa , korang kena berani buat apa yang orang lain tidak buat.
 
Apa sahaja situasi korang hari ini , ianya bukan bersifat kekal kecuali jika korang ingin mengekalkannya.
 
Korang mempunyai pilihan untuk menukar keadaan sedia ada menjadi lebih baik , kekal seadanya atau lebih teruk.
 
Korang belajar sesuatu dari perkongsian ini ?
 
Sila SHARE dan TAG kenalan yang korang rasakan boleh mendapat manfaat dari perkongsian ini.
 
Mahu lebih perkongsian seperti ini ? Sila komen “nak ubah hidup” di ruangan komen. Insyáaallah saya akan berkongsi lebih banyak panduan dan tips kewangan dan kehidupan seperti ini kelak.
 
KLIK link yang saya kongsikan jika mahu saya bantu dan “guide” anda untuk mengubah hidup anda kepada lebih baik dari segi kewangan.
.
Insyaállah.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment