Skip to content

Anda dah dapat capai sebahagian dari matlamat kewangan tahun 2018 ? Sekarang dah nak masuk setengah bulan March 2018. Apa perkembangan kita dalam mencapai matlamat yang telah ditetapkan? Masa terus berlalu dengan pantas. Manfaatkan masa yang ada untuk masa depan , Jangan biarkan ia berlalu begitu saja.

Malangnya, ramai yang gagal dalam mencapai matlamat mereka. Berikut adalah 5 faktor kegagalan yang sentiasa terjadi terhadap kebanyakan orang.

Contoh matlamat yang tidak jelas adalah:

“Saya nak bebas kewangan”
Ayat di atas terlalu umum. Berapa jumlah wang yang diperlukan untuk bebas kewangan? Perlu buat kira-kira berapa banyak jumlahnya.

Jadi, perlu diubah seperti contoh berikut:
“Saya memiliki wang berjumlah RM300,000 dalam akaun bank pada 31.12.2018.”

Ini baru jelas dan spesifik.

Bila dah tetapkan matlamat, tiada tindakan terhadap matlamat tersebut… bila nak capai? Inilah kegagalan yang sebenar.

Sebaiknya, rancanglah tindakan bagaimana langkah demi langkah untuk menuju ke destinasi yang telah ditetapkan. Lebih baik bergerak perlahan daripada tidak bergerak langsung.

Tetapi lebih baik bergerak pantas daripada bergerak perlahan. Baru cepat sampai ke destinasi.

Mula-mula jer semangat, lepas tu dah lemau, Tangguh dulu katanya nak sambung kemudian. Mujurlah kalau sambung kalau tak, memang hangat-hangat tahi ayam jer kan

Apabila melakukan sesuatu tugasan, perlukan FOKUS yang tinggi, buat sampai siap. Kemudian barulah buat kerja yang lain.

Orang yang berjaya sentiasa meningkatkan diri ke tahap yang lebih tinggi. Contoh, kalau kita ada Diploma, gajinya sekian RM sebulan. Jika ada Degree, gajinya sekian RM. Master pula sekian RM lebih banyak manakala PHD pula sekian RM lebih banyak.

Dengan penambahan ilmu, hasil yang kita dapat akan bertambah juga. Inshaa Allah. Sentiasa menambah ilmu dalam bidang yang kita ceburi. Jangan berhenti belajar.

Ramai yang masih tidak mengambil berat tentang perkara ini. Daripada kajian, sebanyak lebih kurang 70% golongan bekerja yang salah memilih bidang kerjaya kerana mereka tidak tahu potensi dan kekuatan yang mereka ada.

Ramai yang ingin jadi usahawan, tetapi adakah mereka layak dengan potensi yang mereka miliki? Ramai yang tidak tahu, akhirnya mereka gagal dalam perniagaan.

Begitu juga ketika ingin memilih kursus di Universiti / Kolej misalnya, mereka memilih mengikut minat mereka sendiri tanpa mengkaji apa sebenar bakat dan potensi yang mereka ada. Ini yang menyebabkan mereka memilih bidang dan kerjaya yang salah, rugi masa dan wang sahaja. Sebaiknya, semak dahulu kekuatan yang memang ada dalam diri kita.

Artikel berkaitan

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
hutang-kad-kredit

Bagaimana Nak Langsai Hutang Kad Kredit?

Memiliki hutang kad kredit yang tinggi sangat merunsingkan. Ini kerana, bila kita sedar hutang kad kredit dah ditahap kritikal, kita...
pexels-cottonbro-3944405

'Rule Of Thumb' Dalam Online Shopping

Dalam berdepan pandemik waktu ini, keadaan memaksa sebahagian peniaga/ penjual menutup premis mereka. Ini justeru menyebabkan peningkatan peniaga yang memilih...
berhenti-kerja

Diberhentikan Kerja, Sekarang Kerja Pembantu Gerai Sayur

Beberapa hari lepas saya mula kongsikan surat dari follower tentang permasalahan mereka. Saya sangkakan ramai yang nak tahu dan belajar dari...
refinance

Patutkah Saya Refinance Pinjaman Rumah Saya?

Sekarang ni ada satu hype yang sedang berlegar-legar di sosial media iaitu tentang beli rumah atau refinance rumah sekarang. Maklumlah,...
762992

Moratorium Nak Tamat Dah, Apa Boleh Buat Lepas Tu?

Semua maklum bahawa moratorium pinjaman selama 6 bulan yang bermula pada April lalu bakal tamat pada 30 September ini. Tahniah...