Skip to content

Ada Pasangan Tapi Macam Tiada

Apa gunanya berumahtangga / kahwin kalau akhirnya sendiri-sendiri juga, yang sama-sama cuma bahagian buat anak jer , yang lain asing-asing. Kalau macam tu lebih baik tak payah nikah. Hari-hari pun kumpul dosa juga.

Paling tak boleh blah adalah pasal duit , kalau perkara lain boleh lagi buat sama-sama terutama buat anak mesti nak together-gether tapi bila cerita pasal duit , semua asing-asing , duit kau duit kau , duit aku , duit aku tapi makan semeja juga , solat berjemaah sama-sama ( itu pun kalau solat la) , kalau boleh nak mandi pun sama-sama tetapi tidak untuk duit , mesti asing-asing.

Baru nak mengira jer pun disuruhnya kira asing-asing , belum lagi kalau nak di suruh campurkan sekali wangnya dengan pasangan maunya bergaduh 7 hari 7 malam. Walhal kalau di buat sama-sama boleh langsai hutang lebih cepat , boleh kumpul harta lebih cepat dan capai matlamat kewangan lebih cepat.

 

Inilah masalahnya bila nak kahwin hanya fikirkan seronok , cinta dan angau sahaja , perkara lain seperti perancangan masa hadapan , wang dan harta langsung tidak dibincangkan. Kalau dah tahu sebelum kahwin pasangan memang susah nak di bawa berbincang tentang perkara sebegini yang kau pergi kawin dengan si dia tu siapa yang paksa? kan menjemput masalah namanya. Anak dah masuk tiga (3) pun masih bergaduh pasal duit.

Apa gunanya ada pasangan tapi macam takda , baik dari awal buat semua sendiri dari terus makan hati , lelaki atau perempuan sama sahaja , ada suami yang nak buat sama-sama tapi isteri ego sebab rasanya gajinya lebih besar dari suami , ada isteri yang nak buat sama-sama tapi suaminya pula ego dan rasa dirinya lebih mengetahui sebab status suami. Tapi sebenarnya orang macam ini ke laut dan menyusahkan bukan sahaja pasangan tetapi keluarganya sendiri.

Nak di bawa berbincang untuk menyelesaikan masalah pun susah , walhal nak selesaikan masalah , bukannya tambah masalah atau kena pikul batu , malah tak pecah peluh pun , peserta yang pernah bersesi dengan saya tahu , takda yang saya sarankan susah sampai pecah kepala pun.

Ambil tindakan biarpun berseorangan , buktikan pada pasangan yang anda boleh lakukan tanpanya , boleh berjaya tanpanya dan paling penting boleh hidup tanpanya kerana orang seperti itu tidak berhak mempunyai anda dalam hidupnya. Sanggup atau tidak sahaja.

Artikel berkaitan

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
Gagal Berjaya

Gagal Berjaya

Anda dah dapat capai sebahagian dari matlamat kewangan tahun 2018 ? Sekarang dah nak masuk setengah bulan March 2018. Apa...
warren-buffett

Melabur Hartanah Gaya Warren Buffett

Kita mungkin boleh kenalpasti bagaimana sesebuah institusi kewangan (yang nilainya berbilion) punya strategi pelaburan. Tapi jarang untuk kita tahu bagaimana...
bina-kekayaan

Bina Kekayaan Dengan Menyimpan

Asas kepada membina kekayaan adalah dengan menyimpan atau mempunyai simpanan. Ianya sangat penting untuk bina harta , membiayai persaraan ,...
Kaya Tak Salah, Cuma Jangan MEWAH!

Kaya Tak Salah, Cuma Jangan MEWAH!

Nak tahu satu FAKTA yang mengejutkan? Sebenarnya dalam kalangan masyarakat kita yang merasakan KAYA sebenarnya berada dalam illusi kerana realiti...

Duit Gaji RM2,000 Yang Hilang Setiap Bulan, Kini Sudah Ditemui

Malaysia dan seluruh dunia digemparkan dengan virus Covid-19 yang melanda. Sekelip mata sistem ekonomi dan perniagaan ranap. Ada yang diberhentikan...