Skip to content

Ada Pasangan Tapi Macam Tiada

Apa gunanya berumahtangga / kahwin kalau akhirnya sendiri-sendiri juga, yang sama-sama cuma bahagian buat anak jer , yang lain asing-asing. Kalau macam tu lebih baik tak payah nikah. Hari-hari pun kumpul dosa juga.

Paling tak boleh blah adalah pasal duit , kalau perkara lain boleh lagi buat sama-sama terutama buat anak mesti nak together-gether tapi bila cerita pasal duit , semua asing-asing , duit kau duit kau , duit aku , duit aku tapi makan semeja juga , solat berjemaah sama-sama ( itu pun kalau solat la) , kalau boleh nak mandi pun sama-sama tetapi tidak untuk duit , mesti asing-asing.

Baru nak mengira jer pun disuruhnya kira asing-asing , belum lagi kalau nak di suruh campurkan sekali wangnya dengan pasangan maunya bergaduh 7 hari 7 malam. Walhal kalau di buat sama-sama boleh langsai hutang lebih cepat , boleh kumpul harta lebih cepat dan capai matlamat kewangan lebih cepat.

 

Inilah masalahnya bila nak kahwin hanya fikirkan seronok , cinta dan angau sahaja , perkara lain seperti perancangan masa hadapan , wang dan harta langsung tidak dibincangkan. Kalau dah tahu sebelum kahwin pasangan memang susah nak di bawa berbincang tentang perkara sebegini yang kau pergi kawin dengan si dia tu siapa yang paksa? kan menjemput masalah namanya. Anak dah masuk tiga (3) pun masih bergaduh pasal duit.

Apa gunanya ada pasangan tapi macam takda , baik dari awal buat semua sendiri dari terus makan hati , lelaki atau perempuan sama sahaja , ada suami yang nak buat sama-sama tapi isteri ego sebab rasanya gajinya lebih besar dari suami , ada isteri yang nak buat sama-sama tapi suaminya pula ego dan rasa dirinya lebih mengetahui sebab status suami. Tapi sebenarnya orang macam ini ke laut dan menyusahkan bukan sahaja pasangan tetapi keluarganya sendiri.

Nak di bawa berbincang untuk menyelesaikan masalah pun susah , walhal nak selesaikan masalah , bukannya tambah masalah atau kena pikul batu , malah tak pecah peluh pun , peserta yang pernah bersesi dengan saya tahu , takda yang saya sarankan susah sampai pecah kepala pun.

Ambil tindakan biarpun berseorangan , buktikan pada pasangan yang anda boleh lakukan tanpanya , boleh berjaya tanpanya dan paling penting boleh hidup tanpanya kerana orang seperti itu tidak berhak mempunyai anda dalam hidupnya. Sanggup atau tidak sahaja.

Artikel berkaitan

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
pexels-cottonbro-3944405

'Rule Of Thumb' Dalam Online Shopping

Dalam berdepan pandemik waktu ini, keadaan memaksa sebahagian peniaga/ penjual menutup premis mereka. Ini justeru menyebabkan peningkatan peniaga yang memilih...
10-kebiasaaan-yang-di-lakukan-golongan-berjaya

10 Kebiasaan Yang Di Lakukan Golongan Berjaya

Kejayaan adalah subjektif, tidak kira sama ada berjaya dari segi kewangan, kerjaya, keluarga atau sesuatu yang memberi impak pada masyarakat,...
kancil

10 Sebab Kenapa Perlu Langsai Hutang Kereta Cepat

Lain orang, lain citarasanya. Ada orang jenis tak kisah hidap komitment bertahun-tahun. Ada orang yang rasa bahagia sangat bila tak...
pexels-pixabay-355948

Proses atau Hasil?

Ramai nak kaya cepat, adakah akan tercapai? Saya katakan tidak mustahil jika anda nak cepat kaya, tetapi bayarannya adalah anda...
nak-beli-rumah-atau-kereta-dahulu?

Nak beli kereta atau rumah dahulu?

Kereta atau rumah ? Ini persoalan yang sering diutarakan oleh anak muda hari ini dan baru-baru ni, saya ditemuramah oleh...