Skip to content

10 Sebab Labur Dalam Hartanah

urusinsan

Tahu tak kenapa kita perlu melabur dalam hartanah?

Saya kongsikan 10 dari berpuluh sebab kenapa kita perlu melabur dalam hartanah.


1. Hartanah adalah satu keperluan bagi semua manusia.


2. Boleh mula dengan modal rendah atau tanpa modal terutama dengan pelbagai skim dan tawaran pembiayaan dari pelbagai institusi kewangan seperti skim rumah pertamaku dan sewa beli.

3. Hampir 90% jutawan di dunia mempunyai portfolio pelaburan hartanah atau buat duit dalam hartanah

4. Jumlah penduduk yang semakin bertambah setiap tahun , dalam tempoh 10 tahun ( dari tahun 2010 hingga 2019) jumlah penduduk Malaysia meningkat dari sekitar 28 juta kepada 32 juta kini , peningkatan sebanyak hampir 13% dan semuanya memerlukan hartanah – sumber dari Jabatan Perangkaan Malaysia. Bayangkan 10 tahun lagi.

5. Era abad ke 21 memperlihatkan generasi milenial yang tidak berminat untuk memiliki hartanah atas faktor kewangan , kebebasan dan pekerjaan yang semakin tidak menentu , dengan kata lain akan datang akan ada lebih ramai penyewa berbanding pemilik rumah.

6. Hartanah membolehkan kita menggandakan nilai wang kita berganda-ganda (leverage) , sebagai contoh booking RM1K membolehkan kita mengawal harta bernilai ratusan ribu ringgit. Takda lagi alat seperti hartanah yang membolehkan kita menggandakan wang kita seperti itu.

7. Untung ketika beli , takda alat pelaburan lain yang membolehkan kita buat untung hari pertama kita tandatangan pembelian tanpa perlu menjualnya.

8. Menghasilkan aliran tunai , semua orang tahu nak hidup setiap hari perlukan wang , kan lebih baik jika ada sesuatu yang boleh beri kita pendapatan mingguan , bulanan dan tahunan seperti hartanah.

9. Kuota pembelian empat (4) hartanah tanpa modal untuk penjawat awam. Takan tak nak memiliki empat (4) buah rumah percuma yang dibayar oleh penyewa ?

10. Trend semakin banyak rumah yang sedang di lelong atau yang gagal di jual pada masa kini menyebabkan banyak rumah dijual pada harga rendah , ini merupakan satu peluang untuk membeli rumah pada harga durian runtuh.


Ini cuma secebis sebab kenapa anda perlu labur pada hartanah terutama pada keadaan sekarang, ada berpuluh sebab lain tapi cukup setakat ini untuk menarik perhatian korang supaya mengambil tindakan sekarang untuk melabur dalam hartanah yang betul.

Tapi bukan semua hartanah boleh korang labur , hanya hartanah yang memenuhi kriteria tertentu yang menguntungkan pembelinya sahaja yang patut korang labur.

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
pexels-tara-winstead-7111601

Skip Cepat Kaya Versi ‘Anti-Scam’

Ramai orang nak cepat kaya dan mungkin sudah pun terdedah dengan ilmu kekayaan dan ada yang pun terciduk dengan skim-skim...
hutang-baik

Siapa Kata Berhutang Tu Tak Boleh?

Tidak salah berhutang tetapi kebanyakan orang berhutang dengan cara yang salah. Kunci kepada hutang yang berjaya ialah hanya “berhutang” apabila pulangan...
2815

Jack Ma : 5 Perkara Menidakkan Inovasi

Jack Ma, seorang Guru Bahasa Inggeris yang hari ini dikenali sebagai pencetus revolusi ‘e commerce’ terbesar di China, Alibaba yang...
pexels-pixabay-355948

Proses atau Hasil?

Ramai nak kaya cepat, adakah akan tercapai? Saya katakan tidak mustahil jika anda nak cepat kaya, tetapi bayarannya adalah anda...
Cara-Untuk-Mengurangkan-Kos-Medikal-Kad-Dan-Menyimpan-Wang-Simpanan

Apa Nak Buat Dengan Simpanan?

Bro pinjam duit boleh nak hidup, simpanan aku dah kering kena telan  MMAG” Ini sebahagian peristiwa hitam Sep 2020 yang...