Kisah ini di kongsikan oleh Puan X (bukan nama sebenar) dan saya telah dapat keizinan beliau untuk kongsikan kisah ini.

Diharap ianya boleh menjadi tauladan kepada kita semua dalam menjaga hubungan kekeluargaan terutama yang berkaitan kewangan.

Berikut adalah kisah beliau :

Minta maaf kerana sudah lama tidak update. Terlalu banyak gangguan dalaman dalam misi memperbaiki diri ini. 

Terima kasih kerana menjadi role model buat diri saya daripada terus kesesatan. Saya faham semangat Encik Zaidi yang kian hilang itu. Jadi, nak share sikit la kisah saya agar Encik Zaidi lebih bersemangat dalam meneruskan perjuangan urusinsan.
 

Saya ni anak sulong, dari keluarga berada. 

Ayah dulu pernah jadi CEO anak syarikat GLC , sebelum itu menjadi Pengurus Besar di GLC. Seterusnya bersara awal ketika saya baru masuk universiti. 

Ibu juga sama hebat, akauntan di sebuah syarikat GLC dan bergaji besar sebelum berhenti awal. 

Mereka ada syarikat telekomunikasi yang diuruskan bersama sekarang. Financial literacy kami typical seperti masyarakat umum.

Pada 2013, saya mempunyai masalah keluarga yang sangat teruk dan mengalami gangguan emosi. 

Keselamatan saya diancam oleh adik saya sendiri dan ibubapa melarang saya daripada melaporkan kepada polis. Oleh kerana demikian, saya memilih untuk berkahwin dan memulakan hidup baru termasuk bekerja (masih disyarikat yang sama). 

Suami dari keluarga sederhana namun banyak membantu saya meneruskan kehidupan ini. Sebab tiada role model, saya banyak melakukan kesilapan seperti diatas, makin hari makin parah. 

Berkahwin tanpa restu banyak cabarannya, namun cabaran yang paling susah dihadapi ialah sihir. Ni gangguan dalaman yang baru saya dapat tahu dan sedang tangani.

Sebelum berjumpa encik zaidi, saya sebenarnya sudah banyak kali hampir putus asa. Ibu bapa mengharapkan saya mengikut lifestyle mereka, dengan pergi percutian mahal2, balik rumah selalu (walaupun ancaman berterusan), ingin dibelikan barangan mewah2, isu kereta serta banyak memandang rendah pada kerjaya saya serta suami. 

Ini lah sebab utama saya tidak memberi duit tetap pada keluarga, namun bila berjumpa makan minum/entertainment atau permintaan apa2 saya akan bayar/beli. 

Sebelum mengetahui sihir yang dikenakan ke atas suami, saya juga banyak berputus asa pada hubungan kami. Kerana ingin berjuang juga, saya beli rumah yang sekarang kami duduk dan kurangkan lifestyle buruk dengan harapan keadaan akan jadi lebih baik. 

Saya juga beli insurance untuk cover jumlah hutang rumah. Keinginan saya ketika itu hanya untuk memberinya sebuah rumah, sebuah kereta setelah saya tiada.

Saya sangat bersyukur dapat mengenali seorang mentor yang dapat membantu saya menjadi lebih baik. Encik Zaidi banyak membantu mengurangkan bebanan mental dari gangguan-ganguan dalaman yang ada. Serta mengcungkil potensi yang ada. 

Ucapan terima kasih bagi saya tidak cukup untuk jasa dan kesan yang diberi. Namun saya selitkan juga doa agar Encik Zaidi dan mem COO sentiasa sihat dan murah rezeki.

Saya kurang bagus dalam penulisan, mohon ampun jika tersalah bahasa. Saya tahu Encik Zaidi kurang berkenan dengan isu dalaman. Tetapi, sesi bersama Encik Zaidi banyak mengubah kehidupan saya, menjadi lebih baik. Saya sahut cabaran yang diberikan. Teruskan la perjuangan membantu insan seperti saya kerana kami memerlukannya.

Salam Tuan ,
Berikut sedikit perkembangan dari saya.
 
Ahli urusinsan yang telah menghadiri sesi pertama pada 20/8/2015.
 
RINGKASAN :-
Pendapatan Bersih
Isteri : 2700 (setelah di tolak KWSP SOCSO insurance)
Suami: 2500 (suami beri 2000 untuk uruskan semua)
 
Perbelanjaan Bulanan :
Rumah : RM1562
Kereta : RM630
ASB Loan : RM534
Pinjaman Peribadi RHB : RM 680
Pinjaman Peribadi CIMB : RM RM445
Kad Kredit : RM500
Pinjaman MARA : RM100
Makan : RM600
Bil astro & internet : RM276.65
Maxis : RM120
Electrik : RM40
Minyak : RM150
AKPK suami : RM240.
 
Baki Hutang Terkini:
Kereta : RM40K – tanpa kiraan rebate (5tahun 4 bulan)
Pinjaman ASB : RM~7k(principal), loan 36k
MARA : RM~900
 

PELAN TINDAKAN:

1) Sebelum ni negative cashflow (Aliran Tunai) RM1665 sebulan, namun setelah adjustment lagi dikurangkan kepada negative RM1177.65 sebulan.

2) Withdraw KWSP untuk 6 bulan RM1117 (bermula sept 2015)

3) Sudah terminate insurance setelah setahun, surrender value RM905.51 seorang. Total RM1811.02 (November 2015) Mulai December Gaji bersih 3000. Untuk membayar habis MARA

4) Sudah terminate pinjaman asb, namun processing pada january. Masih perlu bayar installment january. Akan menggunakan principal + dividen untuk settle cc & achieve positive cashflow.

5) Masih belum berjaya untuk pindah dan sewakan rumah, suami tiada kata putus. Cadangnya di flat belakang rumah sahaja RM650. Juga tidak dapat jualkan kereta kerana tiada kata putus dari suami tentang Axia. Mungkin refinance kereta ke AmBank (online quotation 450 tapi belum jumpa pegawai)

6) Refinance personal loan ni tricky sedikit, sudah bertanya bank rakyat tetapi memerlukan potongan gaji. Majikan tidak bersetuju polisi ini tetapi masih boleh diusahakan. Pegawai bank rakyat mengatakan ada cara kira DSR yang baru iaitu mengambil kira kos sara hidup di bandar RM 1600 yang ditolak dari gaji bersih. Hanya setelah itu baru boleh membuat kiraan 60%, jika begitu agak sukar untuk saya refinance loan2 tersebut.

7) Duit OT depan elaun tidak tetap masih lagi tidak dapat dikumpul sebagai simpanan. Digunakan untuk servis motor suami, kos balik kampung, kos-kos suami, emergency serta tampung negative cashflow. Jumlah masih unpredictable namun saya mencatit pada buku 555 (habit baru, buku 555)

8) Astro hanya bole terminate setelah 2 tahun. Pada 2017.
 
Salam Tuan ,

Semoga sihat bersama mem coo. Saya masih belum berpeluang book slot kedua, asyik penuh! =)

Namun ada sedikit update daripada saya.

Ayah mertua saya telah meninggal dunia 2 haribulan Januari yang lalu. Setelah berbincang dengan suami, kami ingin terus menggunakan rumah sekarang (komitment RM1562) atas sebab2 berikut:

1) Bawa ibu mertua, adik ipar dan kakak ipar duduk skali.

2) Secara tidak langsung, mengurangkan bebanan ibu mertua yang masih menanggung kakak ipar (belum berkahwin), adik ipar masih belajar.

3) Lebih jimat(berdasarkan kemampuan kami sekarang) untuk menjaga ibu mertua dan adik beradik jika tinggal bersama.

Jadi bagi mencapai simpanan lebih, saya bercadang ingin menjual kereta saya (komitment RM626 sebulan, baki hutang setelah rebate 35k). Sudah diiklankan di Mudah & Carlist. Ada kedai datang melihat tapi syarat dia pelik sedikit. Mohon pendapat Encik Zaidi terhadap agreement tersebut (seperti yang di lampirkan). 

Harga jualan saya letakkan baki bank tapi jika 1-2k discount, rasanya masih berbaloi kerana long term saving duit komitment. Okay ke tindakkan saya ini? Sekarang ni masih boleh menggunakan kereta keluarga suami.

Mulai Februari 2017, RM300+534+500+100-1117= RM317 positive cashflow. 

Boleh simpan duit kwsp rumah RM1117. Jika kereta dijual, potential saving sebulan RM983 (tidak termasuk kwsp rumah). 

Total simpanan bulanan akan menjadi RM1609 sebulan

Insyaallah, akan dapat kenaikkan gaji serta promotion tahun ini. Namun revision hanya diberi mulai bulan april. Belum pasti jumlah yang sebenar. 

Selesa dengan lifestyle sekarang dan akan teruskan saving semuanya.

Negative baru: suami ada hutang ptptn (~16k) yang belum dibayar atau di ambil kira. Namun, ada tawaran restructure Januari lalu dengan membayar RM300. Suami perlu hantar agreement untuk restructure komitment bulanan. Belum tahu berapa.

Akan mula mencari bank refinance loan mulai bulan Februari ini.

Cadangan Saya

Wsalam, Salam Takziah dari saya.

Mengenai penjualan kereta , sila hati-hati . Pastikan nama anda ditukar terus kepada pembeli. Jangan letak kereta di kedai kereta. Kalau ada sesiapa yang nak beli , terus jual. Bayar baki hutang di bank , kemudian pergi JPJ dan tukar nama . 

Ditakuti jika tidak dibuat demikian akan ada yang ambil kesempatan . Contohnya guna kereta anda tapi tak bayar di bank dan tidak tukar nama . Nanti anda yang kena tanggung. Jangan sekali-kali benarkan orang lain sambung bayar hutang kereta anda. Sila berhati-hati.

Yang lain-lain boleh diteruskan buat masa ini . Buat rayuan di PTPTN untuk kurangkan bayaran bulanan dari RM300 kepada RM100 jika boleh buat sementara ini . Jika perlu tawarkan bayar lumpsum RM1K ke PTPTN dengan ansuran bulanan RM100 sebulan. 

Tingkatkan simpanan adalah fokus utama ketika ini.

 
Anda sudah boleh mengambil takaful kesihatan / kemalangan keluarga. Bajet RM150 premium sebulan untuk satu keluarga buat masa ini , kita akan tingkatkan dari masa ke semasa bergantung kepada kesihatan kewangan anda kelak.
 
Sila update perkembangan anda apabila anda mula mencapai total simpanan minima RM10K kelak.
 
Komentar Saya

Seperti yang pernah saya nyatakan sebelum ini , lebih 90% yang bertemu saya mempunyai masalah dalaman seperti ini . Secara umumnya ramai orang tiada masalah kewangan. 

Nombor-nombor boleh disusun dan direncanakan , tapi hati dan perasaan amat berat untuk di ubah dan disusun mengikut keutamaan . Terutama jika melibatkan keluarga dan sahabat handai. 

Masalah kewangan lebih mudah diatasi jika kita dapat mengasingkan emosi dari fakta-fakta kewangan.

Tiada yang kekal dalam konteks kewangan . Kita mungkin perlu jual kereta yang kita berhutang hari ini , esok lusa kita mungkin beli kereta secara tunai . 

Hari ini mungkin terpaksa batalkan takaful , esok kita ambil perlindungan yang lebih baik. 

Hari ini kita jual barang kemas tapi esok lusa kita mampu beli sebuah rumah. 

Itulah perancangan kewangan , kita merancang untuk sesuatu yang lebih baik akan datang.

Selamat beramal.

Artikel berkaitan

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment