Skip to content

Apa Itu ‘Residual Income’ Dan Kenapa Anda Kena Ada?

Anda mesti pernah dengar pepatah ‘yang kaya terus kaya, yang miskin terus miskin’ kan?

Orang kampung saya panggil,

“the rich get richer while the poor get poorer.” 

Sekali baca macam negatif sebab seolah-olah yang kaya menindas yang miskin. Ya, saya tak nafikan.

Apa kata kita lihat dari sudut pandang yang berbeza. Sebenarnya banyak lagi kisah-kisah bagaimana dengan berlatarbelakangkan keluarga yang tidak kaya tapi boleh jadi kaya.

Contoh popular adalah seperti Warren Buffet, Bill Gates, Richard Branson dan Oprah. Mereka tidak dilahirkan dalam keluarga yang kaya.

Tetapi mereka berjaya membawa perubahan yang besar dan mengubah persepsi bahawa tidak semestinya yang miskin akan terus miskin.

Salah satu kuncinya adalah fokus dalam pembinaan residual income, topik yang kita akan bincangkan kali ini.

 

Apakah itu Pendapatan Aktif (Active Income) ?

Pendapatan aktif ni semua orang dah faham rasanya.

Maksudnya jelas iaitu ia adalah hasil yang kita peroleh daripada kegiatan aktif kita. Contohnya gaji yang kita dapat bulan-bulan, jualan daripada servis yang kita tawarkan.

Walaupun anda buat perniagaan sampingan, ia tetap dipanggil pendapatan aktif kerana ia hasil penggunaan tenaga dan masa anda.

 

Apakah Pendapatan Berbaki (Residual Income) ?

Berbeza dengan pendapatan aktif, pendapatan berbaki adalah hasil yang anda peroleh setelah kerja anda buat itu selesai tetapi sentiasa ada duit mengalir masuk.

Contohnya seperti royalti penulisan buku anda sendiri, hasil sewaan rumah anda atau perniagaan yang melibatkan diri anda pada awalnya kemudian boleh ditinggalkan.

Senang cerita, segala kerja yang anda buat pada permulaannya yang memakan masa, tenaga dan duit akhirnya menghasilkan pendapatan konsisten.

Ramai orang tersalah faham pendapatan ni seperti pendapatan pasif.

 

Mitos Pendapatan Pasif

Kebanyakan orang sembang tentang betapa hebatnya bina pendapatan pasif ni. Katanya tidak perlu buat apa-apa, goyang kaki duit pun boleh masuk.

Hakikatnya tidak semudah yang disembang.

Kebanyakan mereka yang sudah mencipta ‘pendapatan pasif’, pada awalnya mereka memerah keringat untuk bina aliran pendapatan mereka itu.

Contohnya pendapatan rumah sewa. Pada awalnya anda kena perkemaskan rumah tu dulu, masukkan perabot, buat iklan cari penyewa. Itu pun tak semestinya akan penuh disewa. Lebih parah berbulan nak tunggu penyewa penuh, maka terpaksa dahulukan modal sendiri. Dah dapat penyewa, nak urus kerenah mereka pula.

Jadi, tiada istilah pendapatan pasif sebenarnya. Ada banyak pengorbanan yang anda perlu lakukan sehingga sesuatu kerja itu boleh ditinggalkan tapi duit tetap masuk.

 

Bagaimana Nak Cipta Residual Income ?

Susah macam mana sekalipun, anda tetap kena buat juga. Kalau anda tak mulakan juga, sampai bila pun anda terus bermimpi dengan idea pendapatan pasif goyang kaki tu.

Tips nya  adalah LEVERAGE.

Richard Branson boleh jalankan lebih 400 syarikatnya kerana bukan beliau yang uruskan syarikat tu. Tetapi CEO yang dilantik beliau.

Untuk mencipta residual income, anda perlu cipta satu sistem atau perniagaan yang menyebabkan akan ada sentiasa pembelian, fokus pada keperluan pembeli.

Contoh paling mudah adalah rumah sewa. Rumah sewa memang nak tak nak, orang tetap akan menyewa. Dengan ilmu yang betul, anda pasti boleh dapatkan penyewa.

 

Langkah Pertama Cipta Residual Income

Perkara pertama sekali sebelum anda hendak cipta residual income adalah anda kena terima hakikat bahawa fasa awal adalah susah, makan masa, kos dan tenaga.

Bukan apa, saya perasan ramai yang beria nak buat tapi berhenti separuh jalan sebab tak tahan. Ini masalah orang yang berfikiran nak untung cepat je.

Anda kena tanam bahawa benda ini ibarat tanaman dimana anda akan tuai dikemudian hari.

Bagi mereka yang ada kerja hakiki, inilah masanya untuk anda cipta mesin cetak wang pendapatan berbaki sementara tunggu ia mendatangkan hasil.

Bak Jim Rohn kata,

“I’m working full-time on my job and part time on my fortune. But it won’t be long before I’m working full-time on my fortune. Can you imagine what my life will look like?”

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
coins-5790121_1920

Bagaimana Untuk Dapatkan Wang Tambahan RM1,000 Bulan Ini?

Semua orang mahu kaya. Namun, adakah usaha dan impian seiring? Anda mungkin seorang peniaga. Atau seorang pekerja dengan income tetap...
0x0

Kaya Tak Salah, Cuma Jangan MEWAH!

Nak tahu satu FAKTA yang mengejutkan? Sebenarnya dalam kalangan masyarakat kita yang merasakan KAYA sebenarnya berada dalam illusi kerana realiti...
duit bekerja untuk duit

Bagaimana Wang Bekerja Untuk Kita?

Satu ketika dulu , saya memulakan kehidupan saya sebagai seorang pekerja dan dalam masa yang sama saya berniaga untuk mencari...
seminar1

Elak Tetapkan Tempoh Matlamat Kewangan Terlalu Lama

Kebanyakan orang mempunyai matlamat kewwangan. Dan memang itulah nasihat yang biasa kita dengar kan? Contohnya nak ada RM1 juta pada...
azam-baru

10 Perkara Kena Semak Sebelum Tahun 2020 Berakhir

Pejam celik tahun 2020 dah nak melabuhkan tirainya. Sebelum ke tahun 2021 , berikut adalah 10 perkara yang disarankan untuk di...