Skip to content

Guru Golongan Paling Rentan

Dari pengalaman saya (En. Zaidi Ismail) mengendalikan kes kewangan dan sesi analisa kewangan, didalam sektor awam golongan yang paling rentan adalah GURU. Mungkin disebabkan oleh keadaan ruang lingkup pekerjaannya (seperti banduan dalam penjara) golongan ini terlalu bergantung kepada rakan sekerja yang lain untuk dijadikan tauladan (role model). Bukan semua GURU tetapi ada diantaranya:

  1. Tukar kereta baru yang tidak mampu apabila rakan lain tukar kereta baru, nanti takut kena kutuk dan diperli oleh rakan sejawat.
  2. Ambil pembiayaan peribadi sehingga berkali-kali (overlap) kerana di syorkan oleh rakan sejawat, mudah, pantas dan tuntas sehingga lemas untuk membayarnya setelah gaji habis dipotong setiap bulan.
  3. Beli rumah di kampung sebab golongan ini adalah antara yang paling kerap bertukar lokasi pekerjaan, takut takda rumah, maka beli rumah terlalu awal di kampung tanpa berpenghuni kerana dipengaruhi oleh rakan sejawat atau di momokkan oleh ahli keluarga konon nanti tidak boleh memiliki rumah sendiri tanpa disedari harta yang ingin dimiliki tapi beban yang dikumpul.
  4. Menggunakan kemudahan pembiayaan perumahan LPPSA terlalu awal bukan sahaja menyebabkan kehilangan kuota pembiayaan perumahan 90% -100% untuk empat (4) buah hartanah malah kerugian dari segi nilai hartanah yang boleh dibeli.
  5. Masuk skim cepat kaya dan pelbagai lagi skim mengarut yang diperkenalkan oleh rakan sejawat atau orang sekeliling yang mengambil kesempatan atas kenaifan diri seorang GURU.

Ini cuma sebahagian kecil kesilapan yang sering dilakukan oleh golongan GURU disebabkan oleh kurang pendedahan, persekitaran yang tidak menyokong (ikut apa yang orang lain terdahulu buat) dan pengaruh rakan sejawat. Situasi ini diburukkan lagi dengan ekspektasi atau harapan orang sekeliling yang kononnya GURU bergaji besar dan dipandang tinggi oleh masyarakat sekeliling.

 

 

 

Adakah anda biasa dengan situasi dan keadaan ini atau anda sendiri seorang GURU yang sedang berada di dalam situasi seperti ini? Apa yang boleh anda lakukan untuk berubah? Apa potensi kewangan anda sebagai seorang GURU?

  • Mudah untuk meningkatkan pendapatan dengan kemahiran sedia ada.
  • Mudah membina dan mengumpul harta dengan kemudahan pembiayaan yang disediakan untuk anda sebagai seorang guru.
  • Mudah untuk anda bersara awal berbanding dengan penjawat awam yang lain.
  • Lebih mudah untuk melangsaikan hutang berbanding dengan mereka yang bukan penjawat awam.

Walaubagaimanapun, ini cuma sebahagian kecil dari potensi anda sebagai seorang GURU di dalam perkhidmatan awam. Anda kenal rakan atau saudara mara seorang GURU? Sila kongsikan artikel ini kepada mereka, saya mempunyai solusi khusus untuk cabaran dan masalah kewangan yang mungkin sedang mereka hadapi. Sila klik salah satu link program di bawah jika berminat untuk mengetahui solusi yang saya maksudkan.

Nota:
*Rentan = terdedah / lemah / mudah terpengaruh / diambil kesempatan (vulnerable).

Artikel berkaitan

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
gagal-berjaya

Gagal Berjaya

Anda dah dapat capai sebahagian dari matlamat kewangan tahun 2018 ? Sekarang dah nak masuk setengah bulan March 2018. Apa...
tv3_beli_atau_sewa

[Video] Beli Atau Sewa Rumah?

Video temubual Tuan Zaidi Ismail di rancangan bual bicara kendalian TV3. Mengupas topik manakah yang patut di dahulukan, beli rumah...
tips-beli-kereta

Tip Elak Hutang Kereta, Dapat Beli RM40k Tunai!

Hutang kereta merupakan antara punca kebanyakan orang muflis. Antaranya disebabkan oleh nilai susut yang tinggi berbanding dengan pinjaman yang dibuat....
berhenti-kerja

Diberhentikan Kerja, Sekarang Kerja Pembantu Gerai Sayur

Beberapa hari lepas saya mula kongsikan surat dari follower tentang permasalahan mereka. Saya sangkakan ramai yang nak tahu dan belajar dari...
journey

Selangkah Bebas Dari Hutang

Rasa macam nak cerita pula pengalaman saya langsaikan hutang saya iaitu pada tahun 2007. Saya tidak pernah mahu jadi seorang...