Modal Melalui Pasaran Saham

Pasaran saham diciptakan untuk syarikat-syarikat yang inginkan modal dari orang ramai yang mana modal ini akan digunakan untuk memperkembangkan syarikat masing-masing. Apabila mereka katakan bahawa syarikat mereka telah tersenarai, ini membawa maksud syarikat terbabit merupakan sebuah syarikat awam yang tersenarai dibawah Bursa Malaysia.

Ini kerana kebanyakan syarikat diluar sana kadang-kadang tidak mempunyai modal yang banyak untuk berkembang. Maka selain cara membuat pinjaman di bank, mereka juga boleh mengapungkan syarikat mereka di Bursa Malaysia. Ini dilakukan dengan menjual sebahagian daripada saham syarikat mereka kepada orang awam atau pelabur institusi.

Pembelian saham syarikat terbabit dilakukan melalui Initial Public Offering atau IPO nama singkatannya. Apabila IPO sesebuah syarikat dikeluarkan, anda sudah boleh membelinya. Pembelian boleh dilakukan melalui mesin ATM mahupun Perbankan Online. Tetapi haruslah diingatkan bahawa sebelum membeli, anda perlulah merujuk kepada prospektus terlebih dahulu.

Prospektus merupakan satu dokumen yang mana sebelum sebuah syarikat listing dibawah IPO, dia akan mengeluarkan maklumat mengenai syarikatnya. Selalunya perkara yang dinyatakan di dalam prospektus merangkumi perkara-perkara mengenai keadaan kewangan syarikat, untung dan rugi syarikat terbabit dan juga rancangan syarikat terbabit untuk masa depan.

Harus diingatkan bahawa apabila anda membeli saham sesebuah syarikat maka secara automatik anda telah menjadi pemilik bagi syarikat terbabit. Maka apabila syarikat membuat keuntungan maka secara automatik anda mendapat keuntungan terbabit. Selalunya keuntungan ini dibayar di dalam bentuk dividen.

Sampai disini dahulu penulisan saya. Insya Allah akan saya sambungkan pada penulisan akan datang nanti.

 


 

Artikel disediakan oleh:

Firdaus Ismail
Chief Market Strategist
Thewan Capital Sdn Bhd (1148874-X)

Kenapa Kita Sukar Dapat Apa Yang Kita Nak?

Ada banyak sebab kenapa kita sukar untuk dapat apa yang kita nak atau inginkan dalam hidup , saya hanya akan fokus pada kawasan atau linkungan yang melibatkan kewangan. Perkara seperti kenapa tak dapat pasangan yang cantik atau hensem dan sado bukanlah fokus perbincangan / penulisan ini biarpun ianya berkaitan.

Secara khusus kenapa kita sukar untuk berjaya atau menarik kejayaan kewangan di dalam hidup kita , saya akan bahagikan kepada beberapa perkara.

 

1. Apa yang kita fikir (ada dalam minda kita) , apa yang ada dalam hati kita (emosi) dan perbuatan fizikal kita tidak sama atau selari.

Saya berikan contoh , katakan kita berfikir untuk mempunyai pendapatan sebanyak RM10K setiap bulan, minda kita meletakkan nombor RM10K setiap bulan sebagai satu sasaran , tetapi hati dan perasaan (emosi) kita tidak tetap dengan nombor ini , hati kita meletakkan syarat atau halangan untuk mendapatkan RM10K setiap bulan , emosi kita meragui akan keupayaan diri sendiri , hati kita terdetik boleh ke aku buat ? Halal ke apa yang aku nak buat ? Apa kata orang nanti bermacam lagi keraguan di timbulkan oleh hati (emosi).

Seringkali pula tindakan yang diambil langsung tidak selari atau sama dengan apa yang di fikirkan di minda dan apa yang di tetapkan di dalam hati , seperti contoh misalnya nak tambah pendapatan RM10K setiap bulan kalau minda dan hati dah tetap tetapi tindakannya tidak sama , suka bertangguh , tindakan yang berlawanan seperti sepatutnya cari pekerjaan sampingan tetapi masa dihabiskan dengan aktiviti yang membuang masa , malas cari pekerjaan tambahan , tiada tindakan dan banyak alasan.

 

2. Tiada perancangan dan pelan tindakan khusus bagaimana untuk mencapai sasaran yang di letakkan.

Sebagai contoh misalnya apakah perancangan khusus bagaimana caranya untuk menjana pendapatan RM10K setiap bulan. Apakah perincian tindakan yang akan di ambil bagi merealisasikan matlamat tersebut. Biasanya perancangan yang difikirkan amat asas seperti , “saya akan berniaga untuk jana RM10K setiap bulan , tetapi tak tahu lagi nak berniaga apa”.

Kalau nak berniaga misalnya , pelan perniagaan , bagaiamana nak berniaga ? Jenis perniagaan ? Bagaimana nak buat pemasaran? Online vs Offline ? Sumber yang diperlukan ? Jangka waktu , semuanya hanya dalam kepala sahaja tanpa sebarang perancangan bertulis , tanpa model kanvas , tanpa perincian maka gagal untuk merancang adalah seperti merancang untuk gagal.

 

3. Tidak menggunakan sumber yang ada dengan betul

Setiap individu mempunyai lima (5) sumber modal yang sama , cuma kapasiti sahaja yang berbeza dan ke lima -lima (5) modal ini biasanya tidak digunakan secara optimum untuk mencapai matlamat atau objektif kewangan individu yang terbabit.

A. Modal Masa – Setiap dari kita mempunyai jumlah masa yang sama , yakni 24 jam sehari tetapi berapa ramai yang menggunakan masa mereka sebaik mungkin , ramai yang buang masa mereka dengan aktiviti yang tidak berfaedah atau tidak efisien sebagai contoh seperti tersangkut di jalan raya berjam-jam lamanya setiap hari atau tidur terlalu lama lebih dari 8 jam sehari.

B. Modal Tenaga – Terutama yang berusia muda , ketika tenaga masih kuat ramai yang tidak menggunakan tenaga yang ada dengan betul , ketika muda boleh bekerja berbelas jam setiap hari tetapi sayang tenaga yang ada di sia-siakan dengan berpeleseran dan membuang masa.

C. Ilmu ,  Pengetahuan dan Kemahiran – Setiap dari kita mempunyai Ilmu ,  pengetahuan serta kemahiran yang boleh di tawarkan kepada orang lain , ada perkara yang kita tahu dan ramai tidak tahu begitu juga sebaliknya , ianya boleh ditukarkan kepada hasil atau sebagai sumber menjana pendapatan , yang bagusnya , Ilmu , pengetahuan dan kemahiran adalah sumber ynag boleh di perolehi dengan pendidikan , ianya merupakan satu sumber boleh diperbaharui, hanya perlu belajar sahaja.

D. Emosi (Hati & Perasaan) – Ini juga merupakan modal yang tidak digunakan sebaiknya , emosi boleh digunakan sebagai pemangkin , motivasi dan semangat untuk terus berusaha tetapi sebaliknya juga boleh berlaku jika emosi tidak tenteram , tiada azam , putus asa serta rasa hilang kepercayaan dan meragui kebolehan diri sendiri. Modal emosi bersifat dua (2) arah , ianya boleh menjadi bahan api sebagai pembakar semangat atau air yang menyejukkan dan melemahkan semangat.

E. Wang – Tidak lengkap kalau wang tidak disebut sebagai antara modal kejayaan kewangan , tidak dinafikan wang diperlukan untuk membesarkan perniagaan atau meluaskan sesuatu usaha tetapi modal wang bukanlah faktor utama untuk memulakan sesuatu usaha , seringkali kita lihat ramai yang berjaya dari segi kewangan bermula dengan hanya menggunakan empat (4) modal yang asas tadi yakni masa , tenaga , Ilmu serta emosi yang kuat dalam memulakan sesuatu usaha. Nabi Muhammad SAW memulakan dakwah hanya dengan bermodalkan keyakinannya kepada Agama Allah. Warren Buffet bermula sebagai budak penghantar surat khabar , Mark Zukerberg bermula dengan ide yang diilhamkannya dari asrama dia belajar , senarai ini akan menjadi panjang jika diteruskan, Wang perlu tetapi bukan resepi utama kejayaan.

 

4. Tiada Mentor / Jurulatih sebagai penunjuk arah

Kebanyakan orang membuat kesilapan ini , ramai yang rasakan mereka boleh buat sendiri , ide mereka dan mereka rasa lebih tahu dari orang lain , mengapa pula perlu ada mentor dan jurulatih , tujuan utama bukan kerana mentor atau jurulatih ini akan buat kerja untuk kita tetapi kita perlukan pengalaman dan pengetahuan mereka untuk mengurang atau mengelak kesilapan yang bakal kita lakukan kerana kurang pengalaman atau pengetahuan dalam bidang yang kita ceburi di samping memudahkan kita memulakan rangkaian (networking) dengan mereka yang mempunyai pengaruh dalam bidang yang kita ceburi.

 

5. Apa yang kita mohon dengan Allah tidak terperinci

Dengan kata lain , kita tidak berdoa dengan betul , kita selalu ambil mudah dan tidak terperinci ketika berdoa , doa kita adalah umum dan tidak spesifik dan ketika Allah memberikan rezekinya , kita rasa tidak puas hati dan tidak bersyukur kepadanya seolah-olah Allah tidak memakbulkan doa kita tetapi yang sebenarnya kita yang tidak bersyukur dengan rezeki yang kita terima selama ini. Sebagai contoh misalnya ;

Kita mohon dan berdoa kepada Allah untuk diberikan rezeki yang banyak (tanpa sebarang perincian) , adakah selama ini kita tidak diberikan kesihatan tubuh badan yang sihat (kesihatan juga satu rezeki) , adakah kita tidak diberikan rumah tangga yang harmoni (ketenangan rumah tangga juga satu rezeki) , adakah selama ini kita tidak mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang mencukui (mempunyai pekerjaan juga satu rezeki)

Sebenarnya kita tidak tahu apa yang kita inginkan secara terperinci , doa kita terlalu umum , kenapa kita tidak mohon dan berdoa secara terperinci sebagai contoh misalnya , dari mohon rezeki yang banyak , kenapa kita tidak sebut , Ya Allah , berikanlah aku pendapatan sebanyak RM10K setiap bulan , Ya Allah , permudahkan aku untuk melangsaikan hutang sebanyak RM50K dalam masa dua belas (12) bulan , kenapa kita tidak sebut secara terperinci?

Ini cuma antara sebab kenapa kita tidak dapat apa yang kita mahukan dalam hidup (dalam konteks kewangan) , kita ambil mudah perkara-perkara yang di sebutkan sebelum ini. Cuba ubah cara kita fikir , tanam dalam hati dan tindakan yang diambil supaya selari antara satu sama lain dan lebih terperinci dalam setiap perancangan , tindakan dan juga permohonan kita pada yang Esa.

Memahami Pasaran Saham Bursa Malaysia

Pasaran saham Bursa Malaysia merupakan satu tempat dimana saham syarikat dijual beli oleh orang awam dan pelabur institusi serta memberi peluang kepada syarikat terbabit untuk mendapatkan peluang modal dan modal tambahan untuk memastikan syarikat terus maju.

Pada masa yang sama juga ia memberi peluang kepada pelabur untuk membuat keuntungan dari prestasi syarikat pada masa hadapan. Ini memberi peluang kepada orang ramai untuk membuat keuntungan tambahan atau extra income.

Selain itu , pasaran saham juga turut memberi pendapatan sampingan yang mana nilai keuntungan yang diperolehi dari pasaran saham selalunya melebihi daripada ASB dan juga simpanan tetap di bank. Tetapi perlu diingat sebelum melakukan jual dan beli saham , anda perlulah terlebih dahulu mempunyai ILMU melabur di dalam pasaran saham.

Kesemua transaksi jual dan beli saham di Malaysia diuruskan oleh Bursa Malaysia. Peranan Bursa Malaysia pula bertindak sebagai satu badan selia yang dilantik oleh kerajaan Malaysia. Di bawah Bursa Malaysia terdapat hampir 1400 kaunter yang mana semua disenaraikan dibawah Pasaran Utama atau Pasaran ACE (Pasaran Kedua). Kesemua urus niaga saham dilakukan secara teratur dan mengikut peraturan.

Sampai disini dahulu penulisan saya. Insya Allah akan saya sambungkan pada penulisan akan datang nanti.

 


 

Artikel disediakan oleh:

Firdaus Ismail
Chief Market Strategist
Thewan Capital Sdn Bhd (1148874-X)

Cara Langsaikan Hutang RM43K Dalam Masa 14 Bulan

Semua orang mempunyai cabaran kewangan dan setiap cabaran kewangan setiap orang tidak sama, ini adalah sebab utama saya tidak suka menunjukkan formula dan kiraan kewangan secara umum terutama di blog atau di media sosial dan anggap setiap kiraan dan formula tersebut boleh digunakan oleh semua orang.

Dibawah adalah contoh kes dimana tanpa formula, trik atau kaedah tertentu dapat menyelesaikan hutang sebanyak RM43K dalam masa 14 bulan sahaja , selepas tempoh tersebut dan apabila semua hutang dilangsaikan, tuan punya kes akan dapat menyimpan RM4000 setiap bulan.

 

 

Berikut adalah dialog saya (Zaidi Ismail) bersama yang bertanya, dengan sedikit maklumat asas dapat membantu beliau menyelesaikan hutang sedia ada.

 

Yang Bertanya: Assalamualaikum Tuan.. memandangkan tuan punya schedule tight.. saya ada sedikit persoalan.. berkenaan financial saya.. takut nanti saya tersalah langkah.. tuan hanya bagi pendapat sedikit sahaja sama ada baik / tidak.. saya mempunyai komitmen yang sangat tinggi.. di mana total up adalah setiap bulan lebih kurang RM3500 saya perlu bayar.. saya ingin ambil keputusan untuk membeli rumah ayah saya di mana saya sekarang duduk bersama orang tua saya.. saya bua pinjaman rumah kedua sebanyak RM360K dengan monthly payment RM1700.. RM110K saya ambil untuk langsaikan hutang kereta, dan segala loan.. baki RM250K untuk ibu bapa saya.. adakah betul cadangan saya di atas??

Saya: Secara umum, tidak.

Yang Bertanya: Terima kasih tuan.. mungkin saya akan usaha jumpa tuan dahulu.. [Saya tahu beliau hampir putus asa dengan jawapan saya]

Saya: Berapa simpanan ditangan? Jumlah tunai dan berapa yang boleh disimpan setiap bulan (jika ada)? Kata ada rumah pertama, berapa bayaran bulanan rumah pertama? Ada KWSP akaun 2 tak? [Saya mula mengorek maklumat yang diperlukan]

Yang Bertanya: Simpanan di tangan tiada tuan.. simpanan untuk setiap bulan jika ikut perbelanjaan yang saya dah buat dan tolak semua komitmen.. saya boleh simpan dalam RM500.

 

Saya mula memberikan solusi…

 

Saya: Jika begitu, kenapa tak hanya bayar RM600 untuk kad kredit UOB , RM400 + RM500 baki bayar CIMB lite? [Ini kerana bayaran ansuran minima kad kredit cuma 5% dari baki hutang kad kredit sedia ada]

Yang Bertanya: Rumah pertama dalam pembikinan tuan.. beli rumah apartment kat Shah Alam RM330K & sekarang baru 50%.. bayaran monthly macam dalam pictures.. RM750..

Saya: Dalam masa 2 bulan CIMB Lite dah boleh habis bayar

Yang Bertanya: KWSP akaun 2 ada tuan..

Saya: Bulan ke 3 dah boleh menyimpan RM1K sebulan.

Yang Bertanya: Dulu down payment rumah dah keluar kan RM16k, owhh.. betul juga tuan.. langkah yang baik tuan.. terima kasih banyak-banyak tuan atas nasihat..  jika ada peluang.. saya akan attend tuan sesi 1 on 1.. saya akan bawa segala details yang saya ada.. bersama isteri..

Saya: Kad CIMB boleh bayar RM300 sahaja dulu , jimat RM400

Yang Bertanya: Setiap hari saya tengok appointment..

Saya: Kalau dicampurkan jumlah yang boleh jimat/simpan bulanan = RM400 + RM500 + RM400 + RM150 = RM1550, dan RM1550 kalau disimpan dalam masa 5 bulan dah boleh / tutup habis kad kredit cimb. Maka simpanan bulanan = RM400 + RM500 + RM700 + RM150 = RM1950

Yang Bertanya: Ini memang terbaik.. eye openers untuk saya.. tak terfikir tuan.. [Ini biasanya akan terjadi, tidak terfikir, kenapa tak fikir ? Saya tak rasa ianya sukar untuk di fikirkan]

Saya: Dalam masa 3 bulan dah boleh langsaikan Personal Loan Al-Rajhi

Yang Bertanya: Alhamdulillah.. terima kasih tuan.. semoga Allah permudahkan segala urusan tuan.. sangat appreciate bantuan awal tuan ni..

Saya: Maka simpanan = RM400 + RM500 + RM700 + RM150 + RM250 = RM2300. Maknanya dari awal cuma ambil masa 10 bulan untuk selesaikan semua hutang kecuali kad kredit UOB dan PL easy RHB sahaja. setiap bulan dah boleh simpan RM2300 sebulan.

Yang Bertanya: Baik tuan.. cadangan yg sangat baik..

Saya: Kalau simpan RM2K sebulan pun dah OK , dalam masa 10 bulan berikutnya dah ada RM20K , nak selesaikan UOB pun boleh atau just let it be , bayar minimum , simpanan dah boleh buat modal beli rumah sewa RM200K

Yang Bertanya: Syukur sangat-sangat.. eye openers untuk saya.. saya akan buat schedule..

Saya: Ini cuma langkah permulaan , bila kita jumpa kelak dan tahu lebih detail , mungkin pelannya akan berubah. Paling tidak boleh mula selesaikan 1 hutang dalam masa 2 bulan. Bayar minima kad UOB dan CIMB +RM500 duit simpanan anda , 2 bulan dah boleh selesaikan CIMB Lite dan boleh simpan extra RM150.

Rm400 + RM400 + RM500 = RM1300 / bulan ,
Bulan ke 2 dah ada terkumpul RM2600 (dah boleh selesaikan CIMB Lite = RM1900)
Bulan ke 3 = RM1300 + RM150 = RM1450 + RM700 = RM2150 (jumlah terkumpul)
Bulan ke 4 = RM2150 + RM1450 = RM3600
Bulan ke 5 = RM3600 + RM1450 = RM5500

Bulan ke 5 dah boleh selesaikan hutang CIMB Master = RM5500 – RM4500 = RM1000

Bulan ke 6 = RM1000 + RM1450 + RM300 = RM2750
Bulan ke 7 = RM1750 + RM2750 = RM4500
Bulan ke 8 = RM1750 + RM4500 = RM6250

…begitulah seterusnya.

Yang Bertanya: Baik tuan.. terima kasih tak terhingga.. fuhhh.. tak sangka dapat bantuan sebegini banyak dari tuan.. saya akan cuba buat schedule sebagai langkah permulaan.. baik tuan.. saya akan buat schedule.. Insha Allah.. saya tunjukkan pada tuan sebentar lagi. At least I can get pictures..

Saya: Ok, Insha Allah..

Yang Bertanya: Terima kasih tuan..

Saya: Stop guna kad kredit buat masa ini sehingga hutang-hutang ini dihapuskan

 

 

Yang Bertanya: Tuan.. schedule seperti yg tuan suggest.. Terima kasih tuan atas eye openers.. Insha Allah akan buat temujanji dengan tuan untuk langsaikan kereta pula.. serta tambahan macam mana nak kumpul aset.. Insha Allah..

 

PS: Bayangkan apa yang boleh dilakukan dengan simpanan sebanyak RM4000 setiap bulan?

  • Beli rumah sewa RM350K setiap 10 bulan?
  • Melabur dalam perniagaan kecil setiap 10 bulan?
  • Membeli saham-saham berkualiti di Bursa Saham Kuala Lumpur setiap 10 bulan?
  • Melabur kedalam logam berharga setiap 10 bulan?
  • Bercuti keluar negara setiap 10 bulan?
  • Beli kereta baru secara tunai setiap 10 bulan?
  • Umrah setiap 10 bulan?
  • Penuhkan ASB dalam masa 4-5 tahun?
  • Apa sahaja yang menguntungkan…

Bayangkan pula apabila yang bertanya bertemu saya kelak ketika sesi analisa kewangan dan 1 on 1 apabila saya mengambil kira KWSP , rumah yang dibeli , hutang kereta , bonus , dividen dan lain-lain kapasiti kewangan yang belum diambil kira. Bayangkan…

Maka pilihan di tangan kita sendiri , tak perlu masuk program tersontot , tak perlu buat pinjaman bodo , tak perlu pusing konar dan belit sana sini untuk membina harta dan menjadi kaya dan semuanya boleh dilakukan sendiri menggunakan apa yang ada ditangan tanpa perlu melibatkan orang lain.

Perkara Wajib Yang Perlu Anda Buat Sebelum Melabur

Antara persoalan yang sering berlegar-legar di dalam fikiran setiap orang ialah bagaimana untuk bermula dan di mana hendak dilaburkan wang atau simpanan yang ada. Jawapan ringkas, di mana sahaja selagi ianya dapat memenuhi matlamat kewangan anda, siapa orang lain untuk menyatakan sebaliknya.

Kalau tak pasti apa itu matlamat kewangan, ianya bolehlah diringkaskan seperti di bawah ini:

  1. Perkara (contoh: nak beli rumah)
  2. Nilai (contoh: RM100K)
  3. Masa atau tempoh (contoh: 5 tahun)
  4. Halal atau tidak?

Jadi, jika apa juga tindakan yang anda lakukan selagi ianya dapat memenuhi matlamat kewangan (seperti contoh diatas), maka itulah pelan yang sesuai buat anda.

 


PERINGATAN!

Ingin memenuhi akaun ASB atau mana-mana akaun, atau ingin mempunyai 10kg emas atau yang serupa dengannya bukanlah matlamat kewangan, matlamat kewangan adalah merupakan satu usaha untuk memenuhi perkara-perkara berikut:

  1. Keperluan Hidup (tiga keperluan utama dan empat keperluan moden)
    • Makan & minum
    • Tempat tinggal
    • Pakaian
    • Pengangkutan
    • Pendidikan
    • Komunikasi
    • Kesihatan
  2. Keperluan Persaraan
  3. Keperluan Estate atau Harta yang dapat diwariskan (anak, cucu, cicit serta keturunan)

Selain daripada tiga perkara utama di atas, ianya adalah kemahuan / kehendak semata-mata. Tapi kalau kemahuan / kehendak dijadikan matlamat hidup, siapalah saya untuk menegur anda. Sendiri mahu ingat.

Jikalau anda masih tidak mempunyai matlamat kewangan yang jelas, maka buat la macam mana, pusing la macam mana, sampai kiamat pun tak akan puas hati, sampai kesudah pun tak sampai destinasi. Kalau tak tahu destinasi, macam mana kita tahu dah sampai ke belum tempat yang nak dituju? Begitulah juga dengan kewangan.

 

RALAT : Matlamat kewangan hanya boleh dikira melalui formula matematik, ianya tidak boleh dikira melalui hati dan perasaan.

 


 

Saya beri satu contoh, berdasarkan artikel diatas.

Perkara: Nak Membeli Rumah
Nilai: RM100K
Tempoh diperlukan: 5 tahun
Pembelian: Tunai

Kaedah 1 – Menyimpan
= 100K / 5 tahun / 12 bulan
= RM1667 sebulan

Kalau boleh menyimpan sebanyak RM1667, maka matlamat anda telah pun tercapai.

Kaedah 2 – Pelaburan
= ROI 8% setahun
= RM1360 sebulan selama 5 tahun
= RM100K (total 5 tahun)

Kalau boleh melabur secara konsisten sebanyak RM1360 sebulan pada kadar pulangan sebanyak 8% setahun, maka matlamat anda telah tercapai.

 

Tapi saya cuma boleh melabur sebanyak RM500 saja sebulan, habis tu macam mana?

= RM500 / sebulan
= Kadar pulangan minima utk capai RM100K dalam masa 5 tahun
= 43% setahun

Maka kena carilah bentuk pelaburan / perniagaan yang boleh memberikan pulangan secara konsisten sebanyak 43% setahun utk mencapai matlamat anda.

 

OK, macam ni En. Zaidi, saya ada RM10,000 dalam simpanan, dan saya boleh melabur sebanyak RM500 setiap bulan, habis tu macam mana?

Modal Asal = RM10K
Pelaburan Bulanan = RM500 sebulan
Untuk Capai RM100K dalam masa 5 tahun = 27%

Maka carilah pelaburan yang boleh memberikan anda pulangan sebanyak 27% setahun secara konsisten.

 

Susah la En. Zaidi, lagi pun saya bukannya berani dengan pelaburan yang saya tak tahu, pulangan tinggi mesti risiko tinggi, macam ni lah, kalau saya sanggup tunggu lebih lama dan saya boleh tingkatkan pelaburan saya dari RM500 sebulan kepada RM700 sebulan dan gunakan modal RM10K dgn pulangan sebanyak 8%, berapa lama saya perlu tunggu untuk dapatkan RM100K supaya saya boleh beli tunai.

ROI = 8%
Pelaburan Asal = 10K
Pelaburan Bulanan = RM700 / bulan
100K = 7 tahun 6 Bulan

Kalau anda boleh terima tempoh yang sedikit lama dengan pulangan serta risiko yang lebih rendah, maka anda telah mencapai matlamat anda.

 

Setelah berpuas hati dengan kiraan anda, maka bolehlah anda kini memilih jenis pelaburan yang boleh memberikan pulangan yang dapat mencapai matlamat kewangan anda.

Prosesnya :

  1. Matlamat dulu
  2. Kira
  3. Pilih pelaburan yang bersesuaian dengan risiko yang boleh anda terima

Untuk kiraan mudah, anda boleh guna fomula yang berada di laman web ini: http://bit.ly/IWi0Tt

Ini hanyalah salah satu contoh kaedah yang digunapakai.

 

Nota Tambahan:
Matlamat Kewangan mestilah boleh di ukur secara “Dollar & Cent”, matlamat seperti ingin membina sebuah madrasah untuk anak yatim bukan matlamat kewangan atau matlamat saya untuk bersara juga bukan matlamat kewangan.

 

Jadi matlamat kewangan yang lebih jelas ialah:

Perkara: Membina Madrasah Untuk Anak Yatim
Keperluan: RM5 juta
Kos Operasi: RM100K sebulan
Tempoh: 10 tahun

Maka, buatlah kiraan anda atau

Perkara: Bersara
Keperluan: Aliran Tunai RM5000 / sebulan
Tempoh: 12 tahun

Buatlah kiraan anda dan kemudian barulah tentukan jenis alat kewangan / pelaburan yang ingin digunakan.

Wallahualam..

Kalau Kail Panjang Sejengkal Jangan Lautan Hendak Diduga

Maksud 1:
Sekiranya ilmu kita sedikit, jangan cuba hendak bertanding dengan orang yang lebih banyak pengalaman dan ilmu pengetahuan. Sebaiknya belajar dan timba dahulu Ilmu dari mereka yang lebih mahir dan berpengalaman dalam satu-satu bidang dan jangan sombong dengan sedikit kelebihan yang kita ada.

Maksud 2:
Jangan lakukan sesuatu kerja yang di luar kemampuan atau kebolehan (kepakaran) kita. Sebaiknya kenali dan selidiki dahulu kapasiti diri sebelum hendak melakukan sesuatu tindakan terutama jika ianya bukan bidang kita.

Maksud 3:
Jangan melakukan sesuatu kerja yang berisiko yang kita tidak mampu tangani atau hadapi. Sebaiknya dapatkan bantuan mentor , pakar atau mereka yang benar-benar mahir di dalam sesuatu bidang untuk membantu kita mengurangkan risiko dalam sesuatu tindakan.

 

Ramai yang lupa peribahasa di atas terutama apabila terlalu ghairah hendak kaya berjaya. Ramai yang lupa kemampuan dan kapasiti diri dalam mengejar kejayaan dan kekayaan. Akhirnya salahkan perkara di sekelilingnya kecuali diri sendiri apabila gagal dalam usahanya untuk kaya berjaya.

Ada orang boleh berjaya dengan perniagaan kecil-kecilan tetapi gagal apabila cuba menjalankan perniagaan berskala besar. Biarpun banyak faktor penyumbang yang boleh menjadikan percubaan membesarkan perniagaannya gagal tetapi faktor terbesar adalah tidak mengenali kapasiti atau kemampuan diri sendiri untuk mengendalikan perniagaan besar.

Adakah ini bermakna individu seperti ini tidak boleh mempunyai perniagaan besar? Tidak , tetapi dengan mengenali kapasiti dan kemampuan diri membolehkan individu seperti ini lebih bersedia untuk membesarkan perniagaannya. Tidak la nanti hanya menyalahkan orang atau faktor lain kecuali diri sendiri.

Di dalam bidang pelaburan juga sama , misalnya kita berjaya melabur dalam skala yang kecil menggunakan modal yang kecil dengan keuntungan kecil secara istiqamah tetapi gagal dan kerugian besar apabila cuba melabur dalam skala dan modal yang besar. Apa yang berbeza?

Modal dan skala kecil tidak memberikan tekanan yang tinggi dan faktor emosi yang kurang berbanding jika kita cuba melabur dengan modal dalam skala yang besar , bukan sahaja tekanan yang tinggi tetapi juga emosi yang tiak menentu terutama jika modal yang di laburkan tidak di “hedging” terlebih dahulu. Kerugian besar boleh membawa kepada kemurungan dan rasa hendak bunuh diri terutama jika melibatkan modal puluhan , ratusan malah jutaan ringgit.

Tetapi malangnya sebagai manusia kita sering menyalahkan faktor luaran seperti infrastruktur , maklumat , orang lain dan sebagainya. Kita tidak mahu melihat kedalam diri akan kekurangan kemampuan dan kapasiti diri sendiri dan cuba memperbaiki diri. Tidak dinafikan faktor lain turut menyumbang tetapi faktor utama tetap datang dari diri kita sendiri.

Kalau sebagai permulaan kita hanya mampu meraih kejayaan dengan modal dan skala kecil , kenapa tidak fokus dan istiqamah dahulu dalam skala tersebut , bina sistem serta anggota pasukan yang padu dan mantap dahulu sebelum melangkah lebih jauh dengan skala yang lebih besar?

Misalnya , kalau kita ikutkan hati dan perasaan , setiap kali berlaku kemalangan jalan raya semua orang akan menuding jari kepada guru yang mengajar pemandu kerana gagal mengajar pemandu yang terlibat dalam kemalangan tersebut. Istilah lesen terbang digunakan.

Begitu juga setiap kali anak kita gagal dalam ujian peperiksaan kita akan menuding jari dan salahkan guru yang mengajar mata pelajaran tersebut sedangkan dari 100 orang murid yang mengikuti kelas atau mata pelajaran itu hanya 10 yang gagal dan anak kita merupakan salah seorang yang gagal.

Kalau kita tahu yang kita tidak mampu mengendalikan kenderaan berkuasa tinggi misalnya berbanding kenderaan berkuasa rendah seperti semasa mengambil ujian memandu dahulu , kenapa tidak kita menggunakan kenderaan berkuasa rendah dahulu sehingga benar-benar mahir? Selepas beberapa tahun barulah beli dan kendalikan kenderaan yang berkuasa tinggi supaya tidak melanggar undang-undang jalan raya dan terlibat dalam kemalangan.

Bagitu juga kalau kita dah tahu anak kita kurang mahir atau tidak pandai dalam mata pelajaran tertentu di sekolah , gunalah khidmat tutor atau pusat tuisyen dan kalau tidak percaya dengan orang lain , apa kata kita sendiri yang mengajar anak kita dalam mata pelajaran tersebut. Jangan hanya tahu menyalahkan orang lain tanpa kita sendiri cuba berusaha memperbaikinya.

Lapan belas (18) tahun yang lalu saya bermula dengan sebuah hartanah , biarpun kini syarikat saya mengurus lebih enam puluh (60) hartanah dengan lebih empat ratus (400) orang penyewa , kemampuan saya masih kecil berbanding ratusan hartanah dan ribuan penyewa yang dimiliki guru saya. Sabar , semua orang mahu berjaya dan kaya raya tetapi rezeki tidak pernah salah alamat. Ingat !!! Orang tamak selalu rugi.

Ada Pasangan Tapi Macam Tiada

Apa gunanya berumahtangga / kahwin kalau akhirnya sendiri-sendiri juga, yang sama-sama cuma bahagian buat anak jer , yang lain asing-asing. Kalau macam tu lebih baik tak payah nikah. Hari-hari pun kumpul dosa juga.

Paling tak boleh blah adalah pasal duit , kalau perkara lain boleh lagi buat sama-sama terutama buat anak mesti nak together-gether tapi bila cerita pasal duit , semua asing-asing , duit kau duit kau , duit aku , duit aku tapi makan semeja juga , solat berjemaah sama-sama ( itu pun kalau solat la) , kalau boleh nak mandi pun sama-sama tetapi tidak untuk duit , mesti asing-asing.

Baru nak mengira jer pun disuruhnya kira asing-asing , belum lagi kalau nak di suruh campurkan sekali wangnya dengan pasangan maunya bergaduh 7 hari 7 malam. Walhal kalau di buat sama-sama boleh langsai hutang lebih cepat , boleh kumpul harta lebih cepat dan capai matlamat kewangan lebih cepat.

Inilah masalahnya bila nak kahwin hanya fikirkan seronok , cinta dan angau sahaja , perkara lain seperti perancangan masa hadapan , wang dan harta langsung tidak dibincangkan. Kalau dah tahu sebelum kahwin pasangan memang susah nak di bawa berbincang tentang perkara sebegini yang kau pergi kawin dengan si dia tu siapa yang paksa? kan menjemput masalah namanya. Anak dah masuk tiga (3) pun masih bergaduh pasal duit.

Apa gunanya ada pasangan tapi macam takda , baik dari awal buat semua sendiri dari terus makan hati , lelaki atau perempuan sama sahaja , ada suami yang nak buat sama-sama tapi isteri ego sebab rasanya gajinya lebih besar dari suami , ada isteri yang nak buat sama-sama tapi suaminya pula ego dan rasa dirinya lebih mengetahui sebab status suami. Tapi sebenarnya orang macam ini ke laut dan menyusahkan bukan sahaja pasangan tetapi keluarganya sendiri.

Nak di bawa berbincang untuk menyelesaikan masalah pun susah , walhal nak selesaikan masalah , bukannya tambah masalah atau kena pikul batu , malah tak pecah peluh pun , peserta yang pernah bersesi dengan saya tahu , takda yang saya sarankan susah sampai pecah kepala pun.

Ambil tindakan biarpun berseorangan , buktikan pada pasangan yang anda boleh lakukan tanpanya , boleh berjaya tanpanya dan paling penting boleh hidup tanpanya kerana orang seperti itu tidak berhak mempunyai anda dalam hidupnya. Sanggup atau tidak sahaja.

Gagal Berjaya

Anda dah dapat capai sebahagian dari matlamat kewangan tahun 2018 ? Sekarang dah nak masuk setengah bulan March 2018. Apa perkembangan kita dalam mencapai matlamat yang telah ditetapkan? Masa terus berlalu dengan pantas. Manfaatkan masa yang ada untuk masa depan , Jangan biarkan ia berlalu begitu saja.

Malangnya, ramai yang gagal dalam mencapai matlamat mereka. Berikut adalah 5 faktor kegagalan yang sentiasa terjadi terhadap kebanyakan orang.


1. Matlamat Tidak Jelas

Contoh matlamat yang tidak jelas adalah:

“Saya nak bebas kewangan”
Ayat di atas terlalu umum. Berapa jumlah wang yang diperlukan untuk bebas kewangan? Perlu buat kira-kira berapa banyak jumlahnya.

Jadi, perlu diubah seperti contoh berikut:
“Saya memiliki wang berjumlah RM300,000 dalam akaun bank pada 31.12.2018.”

Ini baru jelas dan spesifik.


2. Tiada Tindakan

Bila dah tetapkan matlamat, tiada tindakan terhadap matlamat tersebut… bila nak capai? Inilah kegagalan yang sebenar.

Sebaiknya, rancanglah tindakan bagaimana langkah demi langkah untuk menuju ke destinasi yang telah ditetapkan. Lebih baik bergerak perlahan daripada tidak bergerak langsung.

Tetapi lebih baik bergerak pantas daripada bergerak perlahan. Baru cepat sampai ke destinasi.


3. Suka Bertangguh

Mula-mula jer semangat, lepas tu dah lemau, Tangguh dulu katanya nak sambung kemudian. Mujurlah kalau sambung kalau tak, memang hangat-hangat tahi ayam jer kan

Apabila melakukan sesuatu tugasan, perlukan FOKUS yang tinggi, buat sampai siap. Kemudian barulah buat kerja yang lain.


4. Kurang Ilmu

Orang yang berjaya sentiasa meningkatkan diri ke tahap yang lebih tinggi. Contoh, kalau kita ada Diploma, gajinya sekian RM sebulan. Jika ada Degree, gajinya sekian RM. Master pula sekian RM lebih banyak manakala PHD pula sekian RM lebih banyak.

Dengan penambahan ilmu, hasil yang kita dapat akan bertambah juga. Inshaa Allah. Sentiasa menambah ilmu dalam bidang yang kita ceburi. Jangan berhenti belajar.


5. Tidak Tahu Potensi Diri

Ramai yang masih tidak mengambil berat tentang perkara ini. Daripada kajian, sebanyak lebih kurang 70% golongan bekerja yang salah memilih bidang kerjaya kerana mereka tidak tahu potensi dan kekuatan yang mereka ada.

Ramai yang ingin jadi usahawan, tetapi adakah mereka layak dengan potensi yang mereka miliki? Ramai yang tidak tahu, akhirnya mereka gagal dalam perniagaan.

Begitu juga ketika ingin memilih kursus di Universiti / Kolej misalnya, mereka memilih mengikut minat mereka sendiri tanpa mengkaji apa sebenar bakat dan potensi yang mereka ada. Ini yang menyebabkan mereka memilih bidang dan kerjaya yang salah, rugi masa dan wang sahaja. Sebaiknya, semak dahulu kekuatan yang memang ada dalam diri kita.

Kesilapan Umum Kewangan

Berikut adalah antara kesilapan kewangan yang pada asalnya bukan masalah kewangan. Perkara ini tiada dalam kamus hidup saya , dah lama di tolak dan di humban jauh-jauh , tapi masih berleluasa di lakukan oleh masyarakat hari ini.

  • Emosional dengan duit … kesilapan pertama ini saya paling tak paham , mungkin sekolah aliran yang saya belajar lain daripada anda semua , saya di ajar wang ringgit dan harta benda tiada emosi dan perasaan , kenapa kita manusia beremosi pulak pasal wang ringgit ?
  • Mak Ayah nak tinggal rumah sendiri .. anak-anak pula yang panas nak kena belikan rumah untuk mak ayah ? Macam la menyewa itu satu dosa besar ? Anak-anak pakat-pakat bayarkan duit sewa sorang sikit selesai masalah , yang nak gunakan nama sendiri beli rumah untuk mak ayah kenapa ? buat habis kuota pembiayaan 90% sahaja. Berbakti kepada ibu bapa tak salah , yang salah ialah caranya .. semua sebab no 1.
  • Mak Ayah nak pakai kereta kat kampung , anak-anak pulak yang kena belikan kereta dan dalam ramai-ramai anak-anak dia , kita atau isteri kita pulak yang kena bayar duit ansuran bulanannya , anak-anak yang lain pakat senyum dan tengok sahaja dari jauh , kenapa tak pakat sorang sikit belikan kereta tunai ? dan yang mak ayah kat kampung pulak satu hal , tak boleh terima hakikat yang diri tak mampu nak pakai kereta , dah tua bangka duduk rumah sahaja la , paling kuat pergi surau depan rumah jer , yang nak berkereta bagai kenapa ? ini semua sebab no 1.
  • Kongsi maklumat kewangan dengan kawan-kawan dan ahli keluarga , yang sibuk-sibuk nak pukul canang bagi tahu satu kampung berapa banyak duit kita , harta kita dan apa yang kita ada kenapa ? Kenapa sengaja nak cari penyakit ? Diam-diam sudah.

  • Kawan-kawan , adik beradik dan sanak saudara nak pinjam nama sebab mereka tak boleh terima hakikat yang mereka sebenarnya tak mampu. Korang yang terlebih cerdik jadi penjamin dan penandatangan kedua .. bila mereka tak bayar hutang , korang yang muflis .. cerdik la sangat … semuanya sebab no 1
  • Beli kenderaan hutang … lepas tu kena hadap 9 tahun , dalam masa yang sama tercekik sebab DSR tinggi dan tak dapat pembiayaan pembelian rumah sendiri , tak boleh nak sabar setahun dua untuk menyimpan dan beli secara tunai , macamlah kalau sementara itu guna pengangkutan awam , menumpang kenderaan , sewa rumah sebelah pejabat berdosa besar … semuanya sebab no 1
  • Beri hutang pada orang lain … orang lain yang nak guna duit .. korang pula yang panas dan terlebih cerdik bagi hutang kat orang lain dah kenapa ? kalau bagi sahaja sekadar yang mampu tak boleh ke ? Kawan nak pinjam RM1000 , bagi sedekah RM100 tak boleh ? salah ke ? dosa ke ? tolong kawan , saudara mara dan sahabat handai tak salah , yang salah caranya .. semua sebab no 1
  • Buat pinjaman peribadi … terutama untuk masuk skim tersontot , bagi hutang pada orang , konon nak bantu keluarga tapi bila nak selesaikan hutang cari saya … kenapa tak cari balik pengelola skim tersontot tu ? saudara mara dan kawan-kawan yang korang terlebih cerdik tolong tu ? Saya juga yang korang cari erkk!!! .. Saya nak bagi tips … skim kewangan yang terbaik di dunia tiada tempoh dan had masa .. kalau tak masuk .. 200 tahun lagi pun boleh masuk dan tak perlu nak buat pinjaman peribadi .. kalau sebut ‘bodo’ marah .. Saya panggil kurang cerdik sahajalah.. ini semua sebab no 1
  • Buat keputusan kewangan tak guna pen , kertas dan kalkulator .. congak ikut suka , terutama ikut hati dan perasaan , tak tahu formula , teknik dan kaedah … main bubuh dan hentam sajalah .. semua sebab no 1.
  • Beli produk dan perkhidmatan kewangan dari saudara mara dan sahabat handai , bukan mereka tak bagus atau produk dan perkhidmatan tak bagus tapi sebagai pembeli atau pengguna patutnya bijak buat perbandingan dengan semua produk dan perkhidmatan yang ada di pasaran bukan beli sebab mereka adalah kawan-kawan dan sahabat handai kita terutama yang guna dialog , “takan tak percayakan aku yang hang dah kenal 10 tahun?” ini semua sebab no 1
  • Buat keputusan kewangan tanpa memohon pandangan dan pertimbangan dari mereka yang lebih pakar dalam bidang mereka , korang pergi tanya jurujual buat apa ? Kalau kena dengan harganya .. silap-silap mak dia pun dia jual .. ini sebab no 1
  • Buat keputusan kewangan sebab orang lain bukan kerana keperluan diri sendiri , umpama beli baju ikut saiz orang lain , “nanti apa orang lain kata” menjadi mantra dalam hidupnya , wang sendiri , keperluan sendiri , orang lain pulak yang panas ? Ini semua sebab no 1


NOTA TAMBAHAN

Selain daripada apa yang di nyatakan di atas , antara kealpaan yang sering di lakukan oleh umum ialah:

  • Tidak tahu jumlah sebenar pendapatan vs perbelanjaan
  • Tidak tahu apa yang ada di tangan serta nilainya , dengan kata lain tidak pernah nak buat senarai / tulis / katalog / audit kewangan peribadi , sebagai contoh tak tahu berapa baki dalam akaun KWSP , baki hutang (full settlement) , nilai emas / barang kemas dan lain-lain kepunyaan diri sendiri.
  • Tidak pernah nak buat unjuran kewangan , misalnya kos dulu vs sekarang vs masa akan datang supaya lebih mudah merancang keperluan kewangan masa depan
  • Ambil kira pendapatan / durian runtuh yang belum pasti , contoh kononnya nak ambil hutang baru dan berkira-kira dengan kenaikan gaji / durian runtuh , malangnya bila dah ambil hutang baru pendapatan (gaji baru) tak bertambah dan diri tersepit dengan hutang baru
  • Tidak buat perbandingan antara harga vs nilai , benda yang sama tapi kenapa bayar lebih ? contoh nak beli kereta untuk tujuan perjalanan dari Poin A ke Poin B , walhal banyak jer yang murah dan boleh beli dengan tunai tapi beli kereta mahal dan berhutang. Harga adalah apa yang kita bayar tapi nilai adalah apa yang kita dapat.
  • Berurusan kewangan bersama kenkawan dan ahli keluarga tetapi tidak buat apa-apa perjanjian dan senarai lengkap (jadual) beserta saksi yang sepatutnya sedangkan dalam Quran ada disebut :

Firman Allah : “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu’amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah telah mengajarkannya, maka hendaklah ia menulis, dan hendaklah orang yang berhutang itu mengimlakkan (apa yang ditulis itu), dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Rabbnya, dan janganlah ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya. Jika yang berhutang itu orang yang lemah akalnya atau lemah (keadaannya) atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya mengimlakkan dengan jujur. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tidak ada dua orang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka seorang lagi mengingatkannya. Janganlah saksi-saksi itu enggan (memberi keterangan) apabila mereka dipanggil, dan janganlah kamu jemu menulis hutang itu, baik kecil maupun besar sampai batas waktu membayarnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih dapat menguatkan persaksian dan lebih dekat kepada tidak (menimbulkan) keraguanmu. (Tulislah mu’amalahmu itu), kecuali jika mu’amalah itu perdagangan tunai yang kamu jalankan di antara kamu, maka tak ada dosa bagi kamu, (jika) kamu tidak menulisnya. Dan persaksikanlah apabila kamu berjual beli ; dan janganlah penulis dan saksi saling sulit-menyulitkan. Jika kamu lakukan (yang demikian) maka sesungguhnya hal itu adalah suatu kefasikan pada dirimu. Dan bertakwalah kepada Allah ; Allah mengajarmu ; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. – (QS. Al-Baqarah: 282)

  • Tidak mengambil apa-apa cagaran ketika memberi hutang.

  • Tidak ambil tahu dan tidak mengira kedudukan Aliran Tunai sebelum , semasa dan sesudah.
  • Bertanyakan hal kewangan kepada yang bukan ahlinya (elak dari bertanya saudara mara , kawan-kawan dan sahabat handai kecuali mereka ahli dan bidangnya).
  • Bergaul / berkawan / punya rakan sekeliling yang salah (kajian menunjukkan lebih 50% pengaruh kewangan datang dari mereka yang rapat di sekeliling kita) , pepatah ada menyebut “Kalau nak tahu jumlah pendapatan kita 5 tahun mendatang , maka lihatlah pendapatan orang disekeliling kita hari ini”
  • Salah memilih buku yang kita baca , perkara yang kita tonton dan dengar , pengaruh lain datang dari 3 perkara ini.
  • Tidak merancang kewangan dan tiada pelan tindakan , kalau ada pun di buat dalam keadaan panik dan kelam kabut.
  • Main kutu , tak reti nak menyimpan sendiri , ramai yang tak tahu bahawa adalah menjadi kesalahan untuk bermain kutu di bawah akta 28 – Akta Larangan Kumpulan Wang Kutu , jika disabitkan kesalahan boleh di denda , dipenjara atau kedua-duanya sekali.
  • Tiada Mentor , Sifu , Sifan dan Guru yang boleh dirujuk.
  • Tidak membayar pada diri sendiri dahulu (gagal menyimpan) , belanja dahulu kalau ada baki barulah nak menyimpan , sedangkan sepatutnya asingkan sebahagian besar pendapatan untuk disimpan terlebih dahulu , selepas itu barulah baki yang ada dibelanjakan untuk komitmen (hutang) dan sara hidup.

Kejayaan Kewangan Adalah 20% Ilmu dan 80% Sikap dan Tabiat. Ilmu Boleh Dipelajari Tapi Sikap dan Tabiat Perlu Di Bentuk

Memiliki Kenderaan Secara Tunai

Untuk mereka yang belum memilikinya.

Ramai yang tidak tahu bahawa tidak menjadi dosa atau kesalahan untuk memiliki kenderaan peribadi secara tunai berbanding berhutang dan berhutang bukanlah satu-satunya cara untuk memiliki kenderaan sendiri. Berikut adalah kaedah mudah untuk memiliki kenderaan peribadi secara tunai bagi mereka yang belum mempunyai kenderaan sendiri dan sedang berangan-angan untuk memilikinya satu hari kelak.


SEBAGAI CONTOH

Kita ingin memiliki sebuah kenderaan (kereta sebagai contoh) dengan bajet bayaran bulanan sebanyak RM400 sebulan. Sebelum membeli kenderaan tersebut dengan ansuran bulanan sebanyak RM400 sebulan, cuba kita uji keupayaan kita dahulu. Lakukan perkara berikut:

Simpanan RM800 selama 12 bulan

  • RM400 sebagai bayaran bulanan
  • RM400 sebagai kos minyak, penyelengaraan, cukai jalan tahunan, insurans dan sebagainya

Jadikan simpanan RM800 ini sebagai latihan dan ujicuba samaada kita mempunyai kapasiti / keupayaan kewangan untuk memiliki kenderaan sendiri, jika gagal menyimpan selama 12 bulan, itu bermakna kita belum mampu atau layak untuk memiliki kenderaan sendiri.

Setelah 12 bulan, kita akan mempunyai simpanan sebanyak RM9,600, pada kadar keuntungan 7%, jumlah simpanan kita akan menjadi RM10,272.

  1. Mulakan kenderaan tunai pertama kita pada harga RM10,000
    • Istiqamah menyimpan RM400 setiap bulan selama 18 bulan, jumlah simpanan yang ada termasuk kadar keuntungan 7% adalah RM7,704
    • Baki RM400 selebihnya akan digunakan untuk membayar kos bulanan seperti yang di sebutkan diatas (minyak, penyelenggaraan dan lain-lain)
  2. Jual kenderaan pertama kita tadi pada harga RM8,000 (pada kadar susutan sebanyak *20% setiap 18 bulan)
    *Susut nilai sebanyak 20% hanyalah andaian penulis
  3. Beli kenderaan tunai pada harga RM8,000 + RM7,000 = RM15,000
  4. Teruskan menyimpan RM400 selama 18 bulan, serta ulang langkah diatas (simpan, jual, campur & beli yang lain), oleh itu :
    • 12 bulan pertama = kenderaan berharga RM10,000
    • 18 bulan berikutnya = kenderaan berharga RM15,000
    • 18 bulan berikutnya = kenderaan berharga RM19,000
    • 18 bulan berikutnya = kenderaan berharga RM23,000
    • 18 bulan berikutnya = kenderaan berharga RM25,000
    • 18 bulan berikutnya = kenderaan berharga RM29,000

 

Dalam masa 102 bulan atau 8 tahun 6 bulan, kita bakal memiliki kenderaan yang berharga RM29,000 ke atas secara tunai tanpa perlu membuat pinjaman dari mana-mana institusi kewangan atau memohon derma dari mana-mana pihak. Dalam keadaan biasa, kita tetap perlu membayar ansuran bulanan sebanyak RM400 kepada institusi kewangan, dari membayar mereka, lebih baik bayar pada diri kita sendiri dan paling tidak nama kita juga tidak hadir didalam laporan CCRIS (credit checking reference information system) Bank Negara Malaysia. Ini akan memberikan  kelebihan kepada kita kelak.

Kenderaan tunai milik kita semakin baru (keadaannya) manakala kenderaan yang dibeli secara hutang oleh rakan dan orang disekeliling kita (pada mula-mula anda beli kenderaan pertama dahulu) semakin lusuh dan berumur, malah ada yang hutangnya masih belum habis dibayar. Kita sendiri pula telah berpengalaman menggunakan 6 buah kenderaan (kereta) pada tempoh yang sama, berbanding yang lain dengan nilai kenderaan yang semakin meningkat setiap kali menukar kenderaan.

Jika suka boleh guna dan pakai lama, kalau tak suka hanya perlu jual atau “trade in” kepada yang lebih baik sahaja, tiada halangan kerana kita cuma menggunakannya dalam tempoh kurang dari 18 bulan. Bukan itu sahaja, kenderaan tunai kita boleh dijadikan modal untuk membantu kita memiliki hartanah suatu hari kelak.