Skip to content

10 Kebiasaan Yang Di Lakukan Golongan Berjaya

Kejayaan adalah subjektif, tidak kira sama ada berjaya dari segi kewangan, kerjaya, keluarga atau sesuatu yang memberi impak pada masyarakat, pendek kata berjaya didalam bidang yang kita ceburi. Berikut adalah antara 10 kebiasaan yang di lakukan oleh golongan berjaya.

Golongan berjaya tahu ada sebab kenapa orang lain memperkenal orang lain pada mereka kerana setiap pengenalan baru dan hubungan yang terbina bukan suka-suka , ianya merupakan satu peluang kepada perkara yang lebih baik.

Golongan yang berjaya berusaha mengekalkan satu-satu hubungan yang telah terjalin , mereka kekal berhubung seperti bertanya khabar , berjumpa , hantar pesanan ringkas dan sebagainya kerana mereka tahu mengekalkan silaturahim membawa peluang yang lebih baik.

Golongan berjaya menjadikan tabiat membaca sebagai sebahagian dari hidup mereka kerana mereka tahu , hanya Ilmu yang dapat menyuluh jalan yang gelap.

Golongan berjaya tahu kesihatan adalah kunci kekayaan , mereka makan makanan yang sihat dan selalu bersenam untuk mengekalkan tahap kesihatan yang baik. Mereka yang kurang sakit lebih fokus dalam mengejar impian mereka.

Golongan berjaya pandai menyesuaikan diri dengan perkara yang berlaku di sekeling mereka sama ada dari segi pemikiran , teknologi , persekitaran dan sebagainya. Mereka menerima hakikat bahawa manusia kena selalu menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan untuk terus kekal relevan.

Mereka menulis matlamat mereka. Bukan setakat itu malah mempunyai perancangan yang jelas beserta tindakan yang tersusun bagaimana mereka boleh mencapai matlamat mereka. Bukan sekadar angan-angan mat jenin.

Golongan berjaya memilih siapa yang mereka ingin bawa masuk ke dalam hidup mereka. Mereka berkawan dengan semua orang tetapi mereka memilih siapa yang rapat dengan mereka. Golongan ini tahu (nasihat & pandangan) mereka akan mempengaruhi hidup mereka kerana itu golongan ini sangat memilih sahabat.

Golongan ini tidak lari dari tangunggjawab , mereka tahu sikap bertangungjawab akan menjadikan mereka golongan yang di segani dan di hormati. Ini akan memberikan mereka kelebihan dari sudut pengaruh untuk jangkamasa panjang.

Golongan yang berjaya mengejar impian mereka. Tidak peduli dengan pandangan serong orang sekeliling , mereka lebih tahu apa yang membahagiakan mereka. Kebanyakan impian golongan ini tidak besifat kepentingan diri malah impian mereka lebih bersifat berkepentingan awam.

Ini kita dapat lihat dari semua orang berjaya yang kita kenal , mereka sangat istiqamah dalam perkara yang mereka lakukan , tidak kenal putus asa atau penat lelah , mereka tahu akan hukum kegigihan , lebih tekun mereka melakukan sesuatu lebih cepat mereka mencapai kejayaan yang mereka kejar.

Artikel berkaitan

Pilih Tarikh Artikel Diterbitkan
0x0

Kaya Tak Salah, Cuma Jangan MEWAH!

Nak tahu satu FAKTA yang mengejutkan? Sebenarnya dalam kalangan masyarakat kita yang merasakan KAYA sebenarnya berada dalam illusi kerana realiti...
langsai hutang kad kredit-1

Orang Bank Pun Tak Percaya Boleh Hapuskan Hutang Kad Kredit

Wow !!! …. sampai banker pun boleh ternganga. Itulah penangan ilmu yang pekerja bank pun tak diajar. Tiada rahsia, formulanya...
ekonomi gawat

13 Tip Hadap Ekonomi Gawat

Ini merupakan call back pada satu pertanyaan pada tahun 2016 , ianya sangat releven dalam situasi kita hari ini. Salam tuan,...
time1

6 Rutin Mudah Yang Membantu Anda Bina Kewangan

“We are what we repeatedly do.” – Aristotle   Terjemahan: “Kita adalah apa yang kita lakukan setiap hari.”   Andai...
kesilapan-umum-kewangan

Kesilapan Umum Kewangan

Berikut adalah antara kesilapan kewangan yang pada asalnya bukan masalah kewangan. Perkara ini tiada dalam kamus hidup saya , dah...